Michail Chazin: K rezignaci šéfa FED USA Bernankeho

27.1.2014

 

K rezignaci předsedy Federálního rezervního fondu (FED) USA Bernankeho:

(...přece jen nedokázal nic vymyslet…)

 

Dnes – poté, co už vešlo ve známost, že za necelý měsíc odstoupí šéf FED Ben Bernanke, - má smysl o politice FED pohovořit. Ale pro začátek připomenu svůj rok starý text, který jsem uzavřel zajímavou větou: „Co vymyslí v této situaci Bernanke, to zatím nevím. Je, mimochodem možné, že uteče do výslužby“. Samotný text byl věnován vystoupení Bernankeho před bankovním výborem Senátu USA a projednávalo se tam, že žádné reálné kroky už prakticky udělat nelze.

 

Copak se za rok změnilo?

 

Počínaje polovinou roku probublávaly zvěsti o tom, že FED „už-už“ začne snižovat objem emise. Proč? – zdálo by se. Inflace neroste (co říkají monetaristé, kteří nás celá 90. léta učili, že růst objemu peněz s sebou automaticky táhne růst inflace?), podstatný pokles ekonomiky nenastal….Takže, nesahejme na to, co funguje. Proč něco měnit?

 

Důvod je v podstatě pochopitelný. Emise peněz už dávno nepřináší efekt v oblasti ekonomického růstu. Když ji spustili v rámci monetaristické teorie (zajímalo by mě, zda právě za ni jim dali Nobelovu cenu?), která hlásá, že snížení ceny úvěru (úrokové sazby) odpovídá zvýšení nabídky peněz. To znamená, že celý model „reaganomiky“ z r. 1981 byl postaven na úvěrové stimulaci poptávky, která fungovala jen cestou snižování sazeb. Po prosinci 2008 vyměnili snižování sazby (která nemohou být záporná) emisí – tedy tištěním peněz. Jednoduché a elegantní.

 

Jenže se ukázalo, že tento mechanizmus velmi rychle přestal fungovat (což se monetaristům stává často). Jde o to, že úvěrování obyvatelstva předpokládá návrat peněz do sektoru reálné ekonomiky (do bank se peníze vrací cestou vracení úvěrů obyvatelstvem a vracení úvěrů výrobci), ale emise, obecně vzato, to nevyžaduje. Banky dostávají peníze i tak – proč by tedy zbytečně riskovaly tím spíš, že možnosti obyvatelstva splácet stále klesají? A tak banky začínají ignorovat reálný sektor.

 

Je jasné, že finanční kruhy USA tuto kolizi rychle zjistily a začaly s ní bojovat, například, cestou stimulace růstu cen nemovitostí (což umožnilo bankám inkasovat více nebo méně odůvodněný zisk z návratu k hypotéčním operacím). Fungovalo to celé ale už jen velmi krátce, a pak se to vrátilo do původních kolejí. A banky stále častěji začaly odmítat úvěrování reálného sektoru. Poznamenejme, že velké společnosti reálného sektoru ekonomiky mají finanční divize, a proto mohou hromadit zásoby likvidity, rovněž nepříliš rozvíjely své projekty v reálném sektoru – protože na klesajících trzích to je prostě hloupé. Místo toho se zabývaly spekulacemi na trzích finančních.

 

To finanční kruhy USA pochopily – a začaly stimulovat reálný sektor cestou snížení cen energií. Něco na tom získaly (výroba se částečně začala vracet z Číny), ale vznikl problém – protože nelze ceny snižovat do nekonečna, a soukromá poptávka stejně neroste. Definitivní odpověď na otázku, co z toho vzejde, bude jasná za pár let, ale mně se zdá, že rentability nedosáhne větší část těch projektů, které už byly nastartovány (dokonce ani ony nedokázaly vyvést HDP USA do kladných čísel, oficiální statistika má, pochopitelně, k realitě minimální vztah). O nových ani hovořit nebudeme. Ale bublina na finančních trzích pokračuje v růstu.

 

A udělat se tu už nedá nic: je to ten případ, kdy zastavit se není možné. Uzavření přítoku peněz samo o sobě vyvolá vážnou krizi, srovnatelnou s podzimem roku 2008. Míra vkladů těchto levných peněz do reálného sektoru stále klesá: a vzhledem k tomu, že poptávka neroste, není úplně jasné, z jakých peněz se budou tyto úvěry vracet. Důsledkem je všeobecná stagnace v ekonomice. Na jejím pozadí lze sice zpozorovat jednotlivé pozitivní momenty, těch je ale stále méně. A úniku není – protože normální rozvoj ekonomiky vyžaduje oběh peněz, které se ale do reálného sektoru dnes nevracejí.

 

Možnosti FED jsou tady přísně omezené. Psal jsem tom před rokem a od té doby se situace nezměnila. Po půlroce rozhovorů se FED přece jen odhodlal o něco snížit emisi (možná, že virtuálně, protože není jistota, že tiskárna pracovala na plnou kapacitu), a já se domnívám, že ne proto, že je lépe. Protože je všem víceméně jasné, že peníze «fyziků» ve velkých objemech na trhy už nepřijdou (oni ty peníze prostě nemají), a čistě spekulativní bublina se dlouho neudrží, znamená to, že praskne. Přitom, čím rychleji se do ní budou sypat, tím rychleji praskne.

 

Dál už začíná politika. Budou volby v roce 2014 a volby 2016. Ty posledně zmíněné jsou zatím daleko, ale ty první… S hlediska Obamy (který dnes plně určuje politiku FED), by zhroucení letos na jaře nebo o jaru příštím nebylo špatné. Hlavně – ne před volbami. S hlediska jeho protivníků je otázka složitější, protože jde o protivníky z jiné partaje, ale také o protivníky uvnitř Demokratické strany (H.Clintonová a její parta). Co tam vymýšlejí, není příliš jasné, ale jakési závěry je možno dělat z toho, že emisi o něco snížili. Soudě podle toho, rozhodl se Obama přesunout krach fondových trhů na období „po volbách“.

 

Existuje, samozřejmě, další verze spočívající v tom, že emise automaticky podporuje finanční sektor, se kterým má Obama složité vztahy. Ale tato hůl má také dva konce: úplně bez finančního sektoru země existovat nemůže. Budeme tedy zatím vycházet z logiky, že Obama nechce nic měnit, ale chce naopak, aby se dnešní situace táhla co možná nejdéle.

 

To by znamenalo úplnou absenci konstruktivní myšlenky. Je jasné, že nějakou dobu se to vše potáhne (přičemž k pokusu podojit býka zvláštního intelektu netřeba), a potom.. A potom se všechno zhroutí.

 

Bernanke to nemůže nechápat, což jsem poznamenal už před rokem. A protože se mu nic vymyslet nepodařilo, - vybral si. Odpovědnou bude nová šéfka FED Janet Yellenová. A ta má, konec konců, ještě dost času svalit všechno na předchůdce.

 

Překlad Vaklaf.

 

Diskusní téma: Michail Chazin: K rezignaci šéfa FED USA Bernankeho

iny clanok

jardob | 28.01.2014

Davam do pozornosti este jeden zvlastny clanok s komentarmi Chazina:
http://www.chelemendik.sk/_Michail_Chazin_Schizma_v_klubu_za_vodou__Putin_graduje_i_domaci_387873669.html
Neviem co som to pochopil spravne, ale to chcel akoze naznacit ze Putin pracuje pre ameriku? A to s upadkom HDP ruska ma byt akoze pravda?

Re: iny clanok

Prognoza 2014 | 30.01.2014

Zkuste si zlepšit orientaci v tomto článku pomocí tohoto - http://kaliyuga0.webnode.cz/news/michail-chazin-prognoza-na-rok-2014/

nechapem

jardob | 28.01.2014

V tomto clanku mi len jedno nejde do hlavy. Ako by tak mocna institucia ako FED a cely zapadny monetarny system mohol stat alebo padat na lubovoli mensich bank a ich financnej politike?!!! Banky maju predsa hierarchicky system central a pobociek po celom svete a na cele stoji materska banka.. a tie takisto podliehaju vyssej autorite ktora im veli strategiu. Ked si vezmeme ze cely medialny svet ktory sa zivi pisanim a taranim, dokazal byt tak disciplinovany, riadit sa pokynmi globalizatorov a trebars cele desatrocia dokazal neinformovat o globalizacii, ako by cely bankovy svet mohol byt tak "liberalny" ze by FED len bezmocne zalamoval rukami! To nema logiku! Jedine vysvetlenie sa mi zda, ze aj cely bankovy svet podlieha svojej najvyssej autorite, ktora urcuje financnu politiku a to co sa deje nie je nic ine ako zamer, ktory sleduje svoj ciel, ktory sa casom tiez ukaze...

Re: nechapem

udo | 28.01.2014

Tak, či onak, bingo Jardob! :D

Článok je provokácia na myslenie a rozlíšenie imitácie od objektívnej reality.

re:Putin
Rusi majú fakt veľa problémov a aj preto sa spoliehať len na nich,
by bolo sepuku ronina. No tak ani samy.
Ostatne preto sa spolocnoť, aj spoloCnosťou volá..
Sme od-súdení k spolupráci a to je fajn.
Nezávislosť je v tomto zmysle vraźednou ilúziou.

Znova len zopakujem Wericha:
"Ten umí to a druhí zas ono
a všichni dohromady uděláme mnoho"

Re: Re: nechapem

jardob | 28.01.2014

Ano, aj mne sa zda ze jeho clanky su spletou pravd a vymyslov..

Jeej, Cisarov Pekar a pekarov cisar - bol skvely film:-)

Re: nechapem

Vasiľ | 28.01.2014

Prečo sa tu potom tak vyzdvihuje dátum, keď sa má navyšovať dlhový strop USA v súvislosti s ochotou zahraničia akceptovať dolár a podporovať americký ekonomický systém?
Rovnaká logika by sa predsa dala použiť aj tuto, či ani nie?
Žeby o kupovaní dlhopisov rozhodovali vlády krajín a tie nie sú vždy také poslušné ako banky? Resp. sú poslušné, avšak už nie USA - v skutočnosti nikdy ani neboli???

Re: Re: nechapem

Hox | 28.01.2014

USA mají peníze jen do 7.2. (= ví, kde vezmou peníze na státní výdaje do 7.2., potom zatím ne)

takže mají 2 možnosti:

a) vyhlásit bankrot

b) zvednout dluhový strop a dále se zadlužovat

ve skutečnosti je pro USA výhodná varianta 1, bankrot (technický default) - zbaví se tím všech dluhů a zbytek zemí světa utrpí větší škodu v důsledku kolapsu finančního systému, než další dotací USA. V praxi by to vypadalo tak, že by vydali nové dolary a ty staré by přestaly platit. A vzhledem k vojenské moci by rozjeli schéma nanovo.

Jde o to, že nyní aktivně jdou procesy budouvání alternativního systému světového obchodu na bilaterálním principu, mimo dolar. Jakmile bude dostatečný počet zemí připraven do té míry, že kolaps dolarového systému (=technický default USA) způsobí méně škod, než další dotace USA formou nákupu jejich dluhu, potom se tak stane... a o to se nyní hraje, proto zvýšení dluhového stropu znamená velmi pravděpodobně kapitulaci USA, protože do příštího termínu dalšího zvedání dluhové střechy už bude zbytek světa na kolaps dolaru -+ připraven a nechá ho proběhnout.

Vďaka

Vasiľ | 28.01.2014

Re: Re: Re: nechapem

jardob | 29.01.2014

Pred par rokmi sa hovorilo o cine ako najvacsom veritelovi usa, tusim ze mali v rezervnom fonde okolo 2bil. dolarov. Neviem ci s tym nieco spravili ale verim ze snad sa tej kotvy nejako zbavili...

vysvětlení

mart | 27.01.2014

Pozor na překlad - peníze "fyziků" znamená peníze "fyzické" tedy určené k reálné spotřebě za zboží/služby ... oproti "virtuálním" na spekulativním mezibankovním trhu (spekulece na ceny komodit, úroků, FX - kursů apod...)
Abychom to pochopili - došlo jim, že ať tzv "tisknou" kolik chtějí, mezi lidi se to stejně nedostane, vše spolkne finanční mafie, která ty peníze použije jen ke spekulaci a sanování vlastních průserů (teď vzniká otázka, zdali to tak nebylo zamýšleno od začátku)
osobně si myslím, že část elit to myslela "dobře" (akademici a spol) ale reální hráči se rozhodli využít situace (akademikům trošku i pomohli - paulson a spol...)
Ostatně bernanke "helicopter" postavil svou kariéru na tezi, že případná systémová krize jaoko ve 30 letech je řešitelná jedině "sypáním peněz z vrtulníků" - od toho jeho přezdívka.
Nyní se ukázalo, že i akademici byli jen onuce a "elita" si zahojila rány z vlasdtních průserů na úkor všech a je ještě bohatší než před krizí (zatím papírově)
Reálný produkt na západě - konečná. reálná životní úroveň lidí se propadne ještě tak na 20-30% současné, protože vcětšina produktu jde na obsluhu dluhu. Teď půjde o to komu prvnímu prdnou nervy - zbytkům střední třídy a malooligarchie na západě, nebo jádru GPP.

Re: vysvětlení

Hox | 31.01.2014

díky za dovysvětlení, měl jsem zhruba tušení co myslí, ale ne přesně, tak jsem to nechal bez překladu.

haha Chazin

udo | 27.01.2014

Asi vždy dokáže tými svojimi dekonštrukciami pobaviť :D
To už asi lenten "náš" analTický rezident Edko(Chmelár) vie viac kabaletizovať..
Hlavne tá schopnosť skĺznuť ni brvou, ni kútikom do úškľabku pri tých zahláseniach, je obdivuhodná. Inu práca školiteľov na úrovni. Svačinu svou každodenní si odkecali, o tem žádná

Re: haha Chazin

Slovan | 27.01.2014

udo -bingo.
Jasne zhodnotené.:)

Re: haha Chazin

Hox | 28.01.2014

jo, dík za upozornění... původně jsem k tomu plánoval nějaký "disclaimer" komentář. Ta věta o "naprosté kontrola Obamy na FEDem" je vtipná.. dal jsem to sem hlavně z důvodu popisu těch různých finančních procesů a kroků FEDu v článku a jejich důsledků.

Přidat nový příspěvek