Vojáci vítězství: Nikolaj Vladimirovič Sirotinin

Vojáci vítězství: Nikolaj Vladimirovič Sirotinin

Autor – Jelena Gordějeva

 

Válka s německými útočníky stála miliony životů sovětských lidí, zabila kolosální množství mužů, žen, dětí i starců. Hrůzy fašistického napadení dopadly na každého člověka naší vlasti. Neočekávaný útok, nové zbraně, zkušení vojáci - to vše Německo mělo. Proč pak plán "bleskové války" Barbarossa selhal? Nepřítel nepočítal s jedním velmi důležitým detailem: útočil na Sovětský svaz, jehož obyvatelé byli připraveni zemřít za každou píď rodné země.

Rusové, Ukrajinci, Bělorusové, Gruzíni i další národnosti sovětského státu společně bojovali za Vlast a umírali za svobodnou budoucnost svých potomků. Jedním z takových odvážných a statečných vojáků byl i Nikolaj Sirotinin.

Mladý obyvatel města Orel, který pracoval v místním průmyslovém komplexu "Tekmaš" byl už v den invaze raněn při bombardování. V důsledku prvního leteckého náletu byl dopraven do nemocnice. Zranění nebylo těžké a mladý organizmus se rychle zotavil, přičemž touha bojovat Sirotinina neopustila.

O tomto hrdinovi není známo mnoho, dokonce ani přesné datum jeho narození. Ale narodil se v těžkém roce 1921. Ze svědectví současníků je známo, že byl skromný, zdvořilý, nevysoký a hubený.

Dokumentů o tomto velikém člověku se zachránilo velmi málo, i události na 476. kilometru dálnice z Varšavy se staly známé hlavně díky deníku Fridricha Henfelda. Právě tento německý nadporučík popsal ve svém deníku historii hrdinského činu ruského vojáka.

Hned po propuštění z nemocnice Sirotinin nastoupil k 55. dělostřeleckému pluku, který měl základnu poblíž nevelkého města Kričev. Zde měl na starosti míření, což mu podle pozdějších událostí velmi vyhovovalo. Na řece s příznačným jménem "Dobrost'" jeho pluk zůstával dva týdny, ale rozhodnutí ustoupit bylo nakonec přijato.

Pro ústup pluku bylo třeba krytí, právě proto zůstal Sirotinin na pozici. Podle jedné z mnoha verzí s ním zůstal i jeho velitel, ale byl raněn a odešel k základní sestavě. Sirotinin měl za úkol vytvořit na mostě "zácpu" a připojit se ke svým, ale tento mladík se rozhodl stát až do konce, aby poskytl ustupujícím druhům maximum času. Cíl mladého bojovníka byl prostý, přál si zasadit nepřátelské armádě co možná nejsilnější úder a zničit co nejvíce jejích techniky.

Umístění jediné zbraně, ze kterého ostřeloval útočníky, bylo dobře promyšleno. Dělostřelec byl obklopen hustým polem žita, ve kterém nebyla zbraň vidět. Tanky a obrněná vozidla v doprovodu pěchoty se rychle přibližovaly pod vedením talentovaného Guderiana.

To bylo ještě v době, kdy Němci věřili v realizace bleskové války a porážku sovětských vojsk. Jejich naděje selhaly díky takovým vojákům jako Nikolaj Vladimirovič. Později se fašisté nejednou setkávali s obrovskou smělostí ruských vojáků, přičemž každý takový čin měl vážný demoralizující účinek v německých vojskách. Ke konci války se o odvaze a smělosti ruských vojáků kolovaly legendy dokonce i v nepřátelském hlavním stanu.

Úkol Sirotinina spočíval v tom, zastavit pohyb tankové diviza na co nejdelší dobu. Plánem bylo zablokování prvního a posledního vozidla kolony a způsobení co největších ztrát nepříteli. Plán se osvědčil. Když zahořel první tank, Němci se pokusili vzdálit od linie palby. Ale Sirotinin i tak úspěšně zasáhl poslední vozidlo a kolona se ocitla zablokována na mostě.

Němci se v panice vrhali na zem nechápaje, odkud jde střelba. Rozvědka poskytla údaje, že v oblasti není ani jedna baterie dělostřelectva, proto se divize pohybovala bez zvláštní obezřetnosti. Padesát sedm dělostřeleckých nábojů nebylo sovětským poručíkem spotřebováno nadarmo. Tanková divize byla zničena jedním člověkem.

Obrněná vozidla se pokusili přebrodit řeku, ale pevně uvázly v příbřežním bahně. Němci během boje dokonce vůbec neměli podezření, že stojí jen proti jedinému obránci. Pozice Sirotonina, která se nacházela vedle kolchozu, byla vzata až poté, co mu zůstaly všeho všudy 3 náboje. A i poté, už bez možnosti pokračovat v ostřelování, Nikolaj Vladimirovič střílel na nepřátele z pušky. Teprve po své smrti vydal svou pozici nepříteli.

Německé velení i vojáci byli v šoku, když pochopili, že proti nim stál jen jeden ruský voják.

Chování Sirotinina vyvolalo skutečný respekt Němců, včetně Guderiana, nehledě na to, že ztráty divize byly obrovské - jedenáct tanků a sedm obrněných vozidel. V důsledku střelby Sirotinina bylo zabito nebo neschopných boje 57 německých vojáků. Jeden člověk stál proti celé tankové divizi, není divu, že dokonce nepřítel vystřelil nad jeho mohylou 3 salvy na znamení přiznání statečnosti.

Čin Nikolaje Vladimiroviče zapadl mezi slavnými příklady statečnosi ruských vojáků. Jeho historie byla prostudována a osvětlena teprve začátkem 60. let. Tehdy se o jeho heroickém činu dozvěděla i jeho rodina.

V poválečné době byla mohyla, vztyčená Němci ve vesnici s názvem Sokol'nič'i mogily, odstraněna. Pozůstatky statečného vojáka byly pochovány v bratrské mohyle. Dělo, ze kterého rozstřílel tankovou divizi, bylo rozebráno na materiál. Dnes je zdvižen památník, a v Kričevu je ulice s jeho jménem.

Obyvatelé Běloruska o jeho činu vědí, ačkoliv v Rusku tuto slavnou historii nezná zdaleka každý. Čas postupně zakrývá události válečných let. Nehledě na to, že hrdinství bylo Sirotininovi přiznáno ještě v 60. letech díky úsilí pracovníků Archivu sovětské armády, vyznamenání Hrdiny SSSR mu přiznáno nebylo. Vadila hloupá maličkost: rodina plukovníka neměla jeho fotografii, která byla třeba na vyplnění dokumentů.

Ve výsledku je člověk, který dal za svou zemi život, ve své Vlasti málo známý a je vyznamenán jen řádem Vlastenecké války prvního stupně. Sirotinin stejně nebojoval kvůli slávě, a těžko myslel na vyznamenání, když umíral. Pravděpodobně tento Rusku oddaný člověk doufal, že jeho potomci budou svobodní a na ruskou zemi nikdy nevstoupí noha člověka s fašistickou svastikou. Zjevně se spletl, ale ještě není pozdě postavit se podlým pokusům přepisovat historii.

V tomto článku jsme vzpomněli jeho slavné jméno, aby paměť o hrdinech války nebyla ztracena. Věčná paměť a sláva Nikolaji Vladimiroviči Sirotininovi, skutečnému patriotu a odvážnému synu své vlasti.

 

Вечная слава Героям! / Večnaja slava Gerojam!
 

Zdroj

 

Diskusní téma: Vojáci vítězství: Nikolaj Vladimirovič Sirotinin

...

Patrik | 15.05.2012

Aha, takže Josef Džugašvili (Synžida) Stalin byl vlastně slovanský hrdina a komunismus je to nejlepší pro blahobyt lidu...kdo tady, pro boha komu vymyl mozek??? http://zvidavyvincenc.wordpress.com/2012/05/08/strycka-stalina-nema-nikdo-rad/ - jak vysvětlíte tyhle informace??

Hitler byl jediný kdo se otevřeně postavil sionstům - Stalin (pokud nebyl jeden z nich) pokračoval v zhovadilé židobolševické idei.....a na východní frontě nebojoval jen statečný slovanský lid (ten ve velké míře spolupracoval s německou armádou, kterou chápal jako osvoboditele od komunismu), ale hlavně primitivní nažloutlí pastevci z asijských stepí...a to bezmezné obdivování Rudé armády, která nás tak hrdinně osvobodila, je trochu neuctivé k těm stovkám žen, které byli těmito hrdiny surově znásilněny, nemyslíte?

Re: ...

Hox | 16.05.2012

povrchní znalosti a chápání vedou k povrchním závěrům. Jak vysvětlíte vy třeba tohle?

http://janika.bloguje.cz/921007-stalin-a-podnikatele.php

Re: Re: ...

Patrik | 19.05.2012

To že Stalin údajně budoval malé podniky (jen tak mimochodem, kolik bylo takových podniků na Ukrajině v období 1932–1933? ) přece nevyvrací to že spolu s Židy vyvraždil carskou rodinu čímž zničil celé Rusko a uvrhl ho do židovských chřtánů...

Re: Re: Re: ...

Hox | 19.05.2012

cože?

Re: Re: Re: ...

eru24 | 12.06.2012

Patrik, vam uplne preskocilo? Co ma Stalin spolocne s carskou rodinou? Odporucam vam precitat knihu Pjotra Multatuliho, inak pravnuka s Romanovcami zavrazdenenho kuchara Ivana Charitonova. Mimochodom, hlavnym vinnikom bol Jakov Sverdlov a vrazda vyhovovala urcitym kruhom na zapade.

poznámka

Aien | 11.05.2012

Nikdy jsem si nemyslela, že by mohl někdo uvěřit, že nás osvobodili amíci. Děsná pračka na mozky. Vzpomínáte na tu nekonečnou trapárnu-píseň Vyčítal a Parkanová?

Re: poznámka

Hox | 16.05.2012

máš pravdu, je to síla. Jak se dívám na některé lidi (a je jich bohužel dost, hlavně ti mladší), diagnostikoval bych je stavem "demokracií a liberalismem vymytý mozek"...

odpověď Zemislavovi

Hox | 10.05.2012

tady se možná trochu více rozepíšu, ale snad to bude srozumitelné. Jedna ze základních věcí, které tady platí, je to, že na události v rusku 1. poloviny 20. století a na 2.sv.válku si je téměř nemožné utvořit nezkreslený pohled bez toho, aniž by člověk studoval materiály v ruštině a ruských autorů. V jiných jazycích je vždy dostupný jen ten "správný" pohled na věc - klasické metoda manipulace, není třeba lhát, stačí jen filtrovat informace. Taky jsem před pár lety četl knihy Suvorova a taky jsem měl pocit, jak mi to najednou všechno "začíná dávat smysl", ale později jsem si přečetl jiné knihy (Muchin, Panarin) a zdroje a uvědomil jsem si, jak "Suvorov" (přeběhlík z KGB Rezun) manipuluje a všechno podřizuje výsledku, který chce ve čtenáři vyvolat. Knihy Suvorova jsou součástí informační války proti Rusku pod taktovkou Cia/Mi-5.

Toto je tedy pohled, ke kterému jsem se postupně dopracoval (minimalistická verze):

loutkáři/vládci Západu (temní) se pokusili revolucí r. 1917 ukrást Rusko a použít Rusy jako "jateční maso" pro export revoluce do celého světa. Plán byl tímto fakticky vyhladit slovany a nastolit obdobu NWO už tehdy. Stalin jim "jejich" revoluci ukradl a začal přetvářet Rusko na velmoc, oni se báli toho co může dokázat, proto s pomocí Hitlera sjednotili všechny síly Evropy pod jedním praporem a vrhli proti Rusku. Druhá světová válka byla namířena hlavně na likvidaci Slovanů a zastavení Stalina, všechno ostatní byly jen kulisy.
Stalin nikdy nebyl marxista ani globalista, ale naopak nacionalista, permanentní revoluci neměl nikdy v plánu.
O tom že byl vzestup Hitlera financován převážně Židy z Londýna, New Yorku a dalších (třeba Hamburku) se myslím není třeba rozepisovat. Financovali ho ti stejní, kteří předtím financovali Trockého, Lenina atd. Stalin jim "jejich" revoluci, kterou chtěli ukrást Rusko, "ukradl" a SSSR se za něj začal tak úspěšně rozvíjet, že si kapitalistický svět začal "dělat do kalhot" - respetive do kalhot si začali dělat "páni" západního světa, protože začali chápat, že pokud Stalina nezastaví, brzo jim zbudou jen "oči pro pláč" a jejich tisíciletí plánovaný projekt selže. Proto musel být SSSR napaden a Stalin zničen.

Jestli jste četl Suvorova, doporučuji jako protiváhu jeho propagandě zdejší články "Několik slov o Soso Džugašvilim", "Operace Anti-Stalin" a diskusi pod nimi, a dále například:

http://janika.bloguje.cz/921007-stalin-a-podnikatele.php + diskuse pod článkem
http://www.spolocnyblok.org/?p=3315
http://www.spolocnyblok.org/?p=3341

a pokud umíte rusky, pak knihy Jurije Muchina a Igora Panarina.


Re: odpověď Zemislavovi

historici popírají | 16.05.2012

Názory “Suvorova“ historici odmítají, nejsou k nim podklady, jsou vymýšlené. Proč se v některých zemích jeho knihy prosadili, je známé. Němci rádi četli o tom, že kdyby jejich vůdce nezačal jako první, že jako už už Sověti byli přichystaní na Západ zaútočit. Což právě historici popírají.

...

Fyrfos | 10.05.2012

Německo napadlo SSSR především proto, že židobolševismus byl vždy úhlavním ideologickým nepřítelem nacionálního socialismu. Němci měli negativní zkušenost s židobolševismem již od konce První světové války, kdy se v Německu židovští bolševici snažili chopit moci a šířili teror (viz. Rosa Luxemburgová, nebo třeba Béla Kun(Kohn) v Maďarsku. Nebýt vlastenecky smýšlejících Němců, tak se jim to podařilo. Německo napadlo Sovětský svaz také proto, že to byl jediný přirozený spojenec GB a kdyby se Adolfu Hitlerovi povedlo porazit Rusko, tak by GB musela uzavřít mír s Německem, o což AH téměř celou válku usiloval. Pro Němce nebyl nepřítelem ruský lid, ale židobolševismus.

Osobně mě také mrazí z nekritického obdivování Stalina. Pan Sidorov se snaží Stalina zcela rehabilitovat, ale je zcela zřejmé, že Stalin žádné neviňátko nebyl a podílel se na zvěrstvech proti ruskému lidu.

Doporučuji přečíst tento článek, který hodnotí Stalina ze zcela opačných pozic než je prezentován na těchto stránkách: http://zvidavyvincenc.wordpress.com/2012/05/08/strycka-stalina-nema-nikdo-rad/

Každý má právo věřit čemu chce, ale varuji před přílišnou nekritickou fixací na všelijaké historické události nebo i osoby.

Re: ...

Michal | 10.05.2012

Zisti si najpr , kto financoval Hitlera k moci, z toho ti bude logicky vyplývať, koho musel poslúchať. Takže vojnu so ZSSR chceli tí, čo ho financovali, ako aj nemecký priemysel, ktorý bol pár rokov pred 2 sv. vojnou pripravovaný na túto agresiu.Ostatné veci, ideológia v reichu a podobné je len zásterka pre masy, na to slúžia média dnes a aj v minulosti.

Re: Re: ...

Fyrfos | 10.05.2012

Je dost možné, že i židovští bankéři z USA se podíleli na sponzorství NSDAP, ale ruští bolševici byli jejich výtvorem od začátku až do konce... Tak mi řekni Michale, kdo že to musel poslouchat? Mimochodem, nebyli to náhodou američané (potažmo jejich finanční a zbrojařské instituce), kteří významně materiálně podporovali SSSR v boji proti Třetí řiši? Světové židovstvo vyhlásilo Německu válku již v roce 1933. Nevšiml jsem si ale, že by se jen trochu negativně vyjadřovali o svém děcku SSSR...

Re: Re: Re: ...

Michal | 10.05.2012

Napadlo ťa niekedy, prečo Hitler neobsadil Švajčiarsko ? ..) Bol by to pre neho problém ? Takže koho vlastne poslúchal ? Už v tých časoch mali švajčiarske banky v rukách tá istá skupina elít, čo financovala obe strany konfliktu. Ale významná materiálna pomoc zo strany USA bánk, ( vlastníci tie samé elity , čo v Švajčiarsku) prišla do ZSSR,až vtedy, keď bolo o konflikte dávno rozhodnuté, dokonca aj otvorenie druhého frontu v Normandií prišlo po funuse...Západní bankéri sa snažili, aby všetko nezískal Stalin, ktorý by časom, možno o niečo neskor dokázal zvíťaziť aj bez ich pomoci...Cieľom bolo zničiť Slovanov, ZSSR, zničiť Stalina, ktorý neposlúchal ako Lenin, Trockij a ostatní bolševici. Ale to im za pomoci Hitlera nevyšlo, tak sa prešlo na inú, alternatívnu stratégiu. A to rozklad ZSSR po vojne zvnútra pomocou infiltrácie, zvonka pomocou studenej vojny.
A teraz si uvedom, že na vojne zarobila svetová banková elita. Zariadila, aby medzi Nemeckom a Ruskom nevzniklo spojenectvo v zmysle "divide et impera", čo by bolo pre ich plány obrovským problémom.Zdá sa, že politika Stalina sa v ZSSR akosi vymkla z ich kontroly...Preto bolo nútené ZSSR zničiť, čo sa potom za Jeľcina podarilo, samozrejme hodne pomohol Gorbačov a Chruščov na rozklade systému..

Re: ...

Ladislav | 11.05.2012

Někde jsem četl, že Hitler byl britský agent. Pro Hitlera bylo logické napadnout Británii a ta by neměla šanci. Místo toho plnil příkazy svých chlebodárců a napadl Sovětský svaz, na němž si pochopitelně vylámyl zuby. Za odměnu ho Britové včas odklidili z obklíčeného Berlína a zemřel přirozenou smrtí v Argentině.
Odkazy:
http://www.nwoo.org/view.php?cisloclanku=2012020012
http://www.matrix-2001.cz/clanek-detail/1102-byl-hitler-britskym-agentem/

Něco málo k tématu...

Matrix | 10.05.2012

Zdravím všechny diskutující,

nedá mi to a musím reagovat, byť se budu v některých již dříve napsaných věcech opakovat. Každý z vás, kdo se skutečně nezaujatě podívá na současnou mediální scénu u nás si musí v záplavě všeho toho balastu všimnout jednoho zajímavého úkazu: o Rusku, ruských lidech a obecně o všem, co bytostně souvisí s Ruskem, se VŽDY píše jen negativně. Všimli jste si toho ? Žádné dobré zprávy, žádné normální zprávy, jen samá hrozba Ruska tam nebo tam, alkoholismus, drogy, prostituce, korupce, obavy z čehokoliv ruského snad ve všech oblastech života. Co Rus to alkoholik, nemakačenko, mafián a intelektuální buran. Neustále se nám podsouvá, že Rusko jsou polorozpadlé dřevěné zemljanky, lehké ženy, alkoholici , feťáci, podplacení policisté, země bez jakékoliv budoucnosti, ze které je zapotřebí mít jen jediné - STRACH. Na každém čtenáři nechám vlastní úvahu, kdo má zájem na tom tuto ideu živit a co tím sleduje. Já sám mám v Rusku spoustu přátel a jsou to lidé stejní jako my zde v ČR. Světe div se, drtivá většina z nich jsou vysokoškolsky vzdělaní lidé, špičky ve svých oborech, mluvící i několika světovými jazyky. Netvrdím, že v současném Rusku nejsou žádné problémy - ano jsou a sakra velké, ale tytéž problémy má i zbytek světa včetně nás. Ruskou mentalitu nelze pochopit, ruskou mentalitu musíte zažít. Nikde jinde jsem mimo velká ruská města jako Moskva nebo Petrohrad nepoznal tak srdečné a pohodové lidi jako právě v Rusku. Na dovolenou tam jezdím každý rok (ano, na dovolenou) a jsem z této země naprosto fascinován. Výhodou je, že díky našim předsudkům a "ověřeným" informacím o tom, jací Ruskové jsou, je tato země stále nedotčena masivním cestovním ruchem a našince tam věru potkáte velmi zřídka. Mohl bych dlouze vyprávět o neskutečné pohostinnosti, srdečnosti a přátelskosti obyčejných ruských lidí, obzvláště na vesnicích, ale bude to jen moje vlastní zkušenost. Zažijte si to sami. Ti lidi jsou naprosto normální, narozdíl od nás umí skutečně žít, jsou daleko více spontánnější a otevřenější. Je mi stydno, když je v současné době jakkoliv způsobem zpochybňováno úsilí a ztráty tehdejšího SSSR ve 2.světové válce. Ruští historikové před nedávnem přepočítali celkové ztráty na životech všech ruských občanů, kteří padli ve Velké vlastenecké válce (včetně lidí padlých při náletech na města, zemřelých při nucených pracích v německých pracovních táborech, při blokádách např. Stalingradu apod.). Nová čísla hovoří o 40,000.000 lidí (slovy čtyřicet milionů lidských životů). Nás Čechů a Moravanů je dohromady cca deset a půl milionu...doporučuji každému z vás navštívit Volgograd (dříve Stalingrad) nebo Petrohrad (dříve Leningrad) a podívat se do jejich válečných muzeí. To co tam uvidíte nespatříte nikde jinde na světě (autentické dobové fotografie, statistiky, prostě tehdejší dobu) - ve mě osobně to zanechalo nesmírně hluboký vnitřní otřes, šok, nové paradigma...ti lidé nebyli žádní vychlastaní polomozci s intelektem na úrovni středověku (jak se nám stále snaží média podsouvat). To byli nesmírně hrdí lidé, bytostně spjatí se svojí Matkou Rusi...teprve poté pochopíte chování lidí typu Nikolaje Vladimiroviče Sirotinina (a že nebyl sám...). No, nějak moc jsem se rozepsal...aby bylo jasno, nesnažím se tu líčit současné Rusko jako ráj na Zemi a Rusy jako nejlaskavější bytosti pod Sluncem, to rozhodně ne, na druhou stranu si uvědomme, že jsou to lidi úplně stejní jako my nebo kdokoliv jiný na této planetě.

Na závěr odkaz na jednu dávnou lidovou ruskou píseň, ze které snad někteří z vás pochopí a ucítí, proč ruský člověk neváhal položit život za svoji rodnou zemi (mimochodem, krásné obrázky...jedná se o uralský ženský chór)

http://www.youtube.com/watch?v=v4emayyuXkI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=FXpGxFabnZA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=rvlzD4h0MRg&feature=related

U první a druhé písně mi pokaždé vyhrknou slzy do očí a srdce se mi sevře, ze třetí písně je cítit kozácká hrdost :0)

Re: Něco málo k tématu...

nina | 10.05.2012

Matrixi, dík za tvá slova uznaní a ocenění ruského charakteru a za odkazy na písně, je to skutečně krásný zážitek -pohlazení na duši a pastva pro oči.

Re: Re: Něco málo k tématu...

Matrix | 10.05.2012

Rádo se stalo, Nino :0) mě se Rusko vrylo hodně hluboko pod kůži a otevřeně se přiznám, že mám pro tuto zemi velkou slabost. Procestoval jsem si velký kus světa (Asii, severní Ameriku, Afriku, Tichomoří...), ale Rusko je prostě láska na celý život :0) jako chlap jsem ještě učinil jeden zajímavý poznatek, který si dodnes neumím racionálně vysvětlit: nikde jinde na světě jsem nezaznamenal takovou koncentraci nádherných mladých žen jako v Rusku...

Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Hox | 10.05.2012

ani u nás? :-)

Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Matrix | 10.05.2012

U nás samozřejmě ano - přeci jen "doma je doma" (nélepčí holky só z jižní Moravy vod Brna), ale marná sláva - ve vší snaze být skutečně objektivní a nestranný - v Rusku jich bylo více. Zaujala mě i jiná věc: drtivá většina Rusů je spokojená doma (v Rusku) a netouží žít jinde ve světě, oni svoji zemi milují. Ruská mentalita a pohostinnost prostě nemá nikde jinde ve světě obdoby. Člověk má z novin a různých zpráv dojem, že v Rusku stojí všechno za prd a že od tam hladoví a nešťastní lidé houfně utíkají pryč do báječného a civilizovaného světa kamkoliv na Západ - omyl, realita je přesně opačná. Na zkušenou do ciziny ano (zkušenosti, cizí jazyky, studium škol apod.), ale poté šupky zpět k Matičce Rusi. V krátkosti popíšu své dvě nedávné zkušenosti: ani jednou jedinkrát po celou dobu cesty vlakem po transsibiřské magistrále neměl vlak zpoždění, vždy odjížděl přesně na čas. Druhá zkušenost byla, když jsem zabloudil ve městě Nižnij Novgorod. Lidé byli až "podezřele" ochotní a vždy mi pomohli. Poté mě poslední člověk, kterého jsem požádal o nasměrování k hotelu sám od sebe pozval na rodinnou večeři k sobě domů. Tolik jídla jsem jaktěživ neviděl, samá typicky ruská jídla - jediná disciplína, kde jsem totálně vyhořel, byla konzumace ruské vodky - držet s nimi krok, tak skončím na jednotce intenzivní péče. Bylo mi nabídnuto přespat v pokoji pro hosty, ráno byla velká snídaně a poté jsem dostal vyčerpávající instrukce, co určitě musím vidět za památky...jako bychom byli přátelé odjakživa. Obecně vzato jsem se cítil v Rusku velmi bezpečně, policisté (milice) je tam skutečně na každém kroku a lidé z ní mají respekt. Hodně nekompromisní byli k opilým lidem a feťákům. Doporučuji sbalit batoh a na měsíc vyrazit, budete koukat a poté se jen vracet a vracet...

Re: Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Hox | 11.05.2012

tak mě to do Ruska táhne delší dobu, ale zatím bránila neznalost ruštiny. To se teď změnilo a pokud se naskytne příležitost, nebudu váhat se tam vypravit :)

Re: Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Honza | 11.05.2012

A kam jezdíš , poraď prosím. (honzavo@seznam.cz)
Díky

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Matrix | 11.05.2012

Opakovaně jezdím do ruské Karélie, což je severozápad Ruska (poblíž Petrohradu). Člověk se tam cítí jak ve Finsku, spousta jezer, nekonečné množství ostrovů a ostrůvků, na mnohých z nich stojí ruské pravoslavné kláštery. Obzvláště v létě je tam nádherně, slunce, teplo, na březích místní připravují jejich rybí speciality a člověk tu zažije i pověstné "bjelyje noči" - bílé noci. Obecně vzato, čím více na jih Ruska člověk cestuje, tím je krajina placatější, spíše taková nekonečná step. No a na sever je to přesný opak, tam už člověk vnímá kopcovitou krajinu s hustým zalesněním. Doporučuji v Karélii navštívit města Severodvinsk a Novodvinsk (Archandelskaja oblast), kde lze shlédnout ruské severomořské válečné loďstvo včetně atomových ponorek. Jinak si ale každý v Rusku najde to svoje: moře, hory, hluboké lesy, tajgu, tundru...záleží jen na Tobě, co preferuješ nebo toužíš vidět, poznat, zažít...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Hox | 13.05.2012

tak v Karélii by ses teoreticky snad mohl na odlehlých místech setkat s "Čudi beloglazoj", jak je nazval Lomonosov, neboli s potomky Skýtů, o kterých píše Sidorov. Čudské jezero taky není Čudské jen tak pro nic za nic :). Pokud jsem si to poskládal správně, právě někde tady se Sidorov podle svých knih setkal s Glebyčem.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Matrix | 25.05.2012

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1185966822-na-ceste/210562260120023-na-ceste-po-ruske-karelii/

Re: Něco málo k tématu...

sylva | 10.05.2012

také jsem procházela některé české weby ohledně výročí konce války. Velmi hořké informace (na Zvedavci, OM apod.) o současném způsobu překrucování celkem nedávné historie. S potřebou přesvědčit Čechy - hlavně tu generaci ve školách a na studiích - o tom, že Československo v r. 1945 osvobodili američané. Rusko by v té válce snad ještě i pokračovalo, protože ji nakonec snad asi taky vyvolalo!!!. Při této úrovni a rychlosti vymývání mozků se "jim" to snad už v příští generaci i podaří. Opravdu mne to dost vzalo.
Tak jsem si nakonec chtěla poslechnout nějaké lidové písničky z Ruska a úplně náhodou jsem skončila nakonec u jednoho ruského filmu. Jmenuje se "Dauria", je z r. 1971, dvoudílný a je o ruských kozácích z doby 1. světové války. První díl je "neválečný", neboť se v něm jedná o běžný život kozáků v zabajkalské oblasti a je hodně "koukací". V druhém díle začala válka a tam se už bojuje. Kdo s kým a proč - to už je pointa filmu. Text distributora je trochu zavádějící. Je to výpravný velkofilm výborně natočený, s kozáckými písněmi, bez nějaké ideologie nebo propagandy a i dobře dabovaný (z r. 2008). Bohužel online jsem nenašla, takže je nutné stáhnout zde:

http://www.uloz.to/xyRzr2P/dauria-1-title1-dvdrip-avi
http://www.uloz.to/x7Q9etE/dauria-2-title1-dvdrip-avi

Re: Re: Něco málo k tématu...

ježišmaria | 16.05.2012

Tie filmy sa už nedajú stiahnúť. Píšu soubor byl vymazán. Škoda.

Re: Něco málo k tématu...

Daniela I. | 11.05.2012

Matrix, dík za odkazy.
Krásne... ale chytila ma taká clivota, ako keby mi niekto ukradol niečo cenné...

Na druhej strane som rada, že nie všetci zabúdajú na to, komu vďačíme za oslobodenie. V našom meste máme cintorín padlých hrdinov II. sv. vojny, doposiaľ nazývaný sovietsky, taký pekne udržiavaný hájik s jednoduchými náhrobnými kameňmi s menami padých a každý rok pred 9. májom sa koná pietny akt kladenia vencov.
Je len na nás, aby sme našim deťom podávali pravdivé informácie o našich bratoch osloboditeľoch.

Re: Re: Něco málo k tématu...

Matrix | 12.05.2012

Tvoje pocity Danielo znám velmi důvěrně, ruské lidové písně tuto moc mají. Poslední dobou jsem si hodně oblíbil ruskou folkovou zpěvačku Pelageju, o které odborné umělecké kruhy hovoří jako o "sibiřské Edith Piaf" - její vokální a oktávový rozsah je fenomenální :0)

Poslechni si tuto její píseň (není její originální, je přezpívaná), tomu říkám ruská depka:

http://www.youtube.com/watch?v=-t29I8I8xms

Přikládám i moje další oblíbené od této folk-rockové zpěvačky:

http://www.youtube.com/watch?v=dqqbM31nJ5Y&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mRJtXQEmDQs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=kbHX5o-22oM&feature=related

Re: Re: Re: Něco málo k tématu...

Hox | 12.05.2012

Она бог :)

fakty

Zemislav | 10.05.2012

Len na upresnenie: Nemecko nezaútočilo na ZSSR z dôvodu podcenenia nepriateľa resp. precenenia svojich síl, ale kvôli tomu, že boľševici chceli svetovú červenú revolúcia a chystali sa na útok a obsadenie záp. Európy. ZSSR malo rýchle tanky prispôsobené na rýchly presun po európskych cestách a nie na ruský terén. Taktiež mali viac výsadkárov ako všetky ostatné krajiny sveta dohromady a výsadkári sa dajú využívať len pri útočných akciách a výsadkoch na území nepriateľa. Toto Nemci veľmi dobre vedeli a z tohto dôvodu museli zaútočiť na ZSSR skôr a predstihli ich len o pár dní. Preto neboli Nemci dostatočne vybavení na ruskú zimu a veľmi pochybujem, že by nevedeli o klimatických podmienkach v Rusku a nemali vybavenie na také podmienky, keďže mali základne aj za polárnym kruhom a technologicky boli úplne inde ako zvyšok sveta. A preto sa im tiež podarilo hneď po začatí útoku zajať obrovské množstvo ruských vojakov rozmiestnených pri hraniciach. Vo vnútrozemí ZSSR bola Stalinová obranná línia ( väčšia ako Maginotova línia ), z ktorej veľkú časť jej vybavenia presunuli tesne k hraniciam s Nemeckom v Poľsku, aby mohla podporovať útok a nie brániť územie ZSSR. 2sv. vojnu nevyhrali Briti alebo Američania, ale odhodlaný RUSKÝ ĽUD, na ktorý západný svet zabudol resp. zámerne ignoruje a neustále omieľa dokola to isté o úbohých židoch...

Re: fakty

Hox | 10.05.2012

Vidím že jste četl Suvorova.. teď nemám čas, ale později se vyjádřím. Mezitím, něco je v článku "Operace AntiStalin". S posledními větami ale souhlasím bezvýhradně.

Re: fakty

nina | 10.05.2012

Zemislave,pokud bys nenapsal poslední větu o vítězství RUSKEHO LIDU ve 2sv,tak bych tě považovala za dalšího trolla.
K ostatnímu tvrzení,že Stalin chtěl světovou červenou revoluci,to mě pořádně nadzvedlo.Stalin vypudil z Ruska Trockého,jako představitele světového sionizmu,které snily utopit lidstvo v krvi revolučních bojů a zároveň vyvraždit Slovany. Stalin nechtěl vyvážet revoluci,ale chtěl vytvořit z SSSR zemi štastných lidi,jako vzor pro ostatní lidstvo. Úspěšnýy vývoj v SSSSR byl tak rychlý,že to polekalo sionisty a proto připravovaly a financovaly Hitlerovské Německo v konečném cíli proti Rusku. A Stalin o tom věděl,ale nestihl vyčistit Armádu od zrádců,zejména na Ukrajině.
Dezinformace a manipulace s historickými fakty je ohromující.I v současné době to zažíváme denně a mnozí lide to nevidí neslyší a nebo je to nezajímá.Já už deset let neslyším v Česku, že bývalé Československo bylo osvobozeno Armádou SSSR.Oslavuje se armáda USA, které neznámo z jakých důvodu bombardovala ČKD.Dnešní škola to dětem neříká.A tak manipulace probíhá v přímém přenosu.

Re: Re: fakty

Zemislav | 10.05.2012

Nemám pocit, že by to bol len výmysel Suvorova. O dejiny a 2sv. vojnu som sa zaujímal od detstva a po prečítaní jeho kníh mi veľa veci začalo dávať zmysel. A písal som, že revolúciu chceli vyviezť boľševici a nie konkrétne Stalin. A čo taký útok na Fínsko, rozdelenie Poľska a manévre nemeckých generálov v ZSSR ešte pred vojnou ?

Re: Re: Re: fakty

dusan | 10.05.2012

finsko bolo zrejme trnom ktory chceli zlikvidovat, ale je choromyselne si mysliet ze bolsevici snivali a akejsi alkaide ktoru by vyvazali za hranice, rozdelenie polska - dnes sa nerobia naraznikove zony ? manevre generalov - jezisi kriste aj cinania manevruju s amikmi a pravdepodobne sa dostanu do kolizie s nimi, du

Re: fakty

Vladislav | 10.05.2012

To jsou zlatá slova, Zemislave! Válku vyhrál hrdinský ruský lid, nebýt jeho, zdegenerovaný Západ by se na nic podstatného nezmohl. Kdyby nejlepší Hitlerovy síly nevykrvácely na východě, obsadili by Němci po nějaké době i Velkou Británii a severní Afriku a skutečně by vytvořili vysněnou Tisíciletou říši.
Židům a jejich přinestaškům se to samozřejmě nelíbí, protože by museli uznat, že to je z nemalé části i Stalinova zásluha. Tedy toho Stalina, který se jim troufl vzepřít!
My Slované máme být na co hrdí! Ne každý národ se v historii choval tak zbaběle a prospěchářsky, jako Češi. A Němci si tohoto dokážou vážit - důkazem je jejich ocenění slovanské statečnosti na mnoha místech dnešního Polabí, a koneckonců i ta mohyla, co vystavěli Sirotinovi.

Re: fakty

dusan | 10.05.2012

ano, vzdy som citil, ze vojnu vyhrali obycajny rusky ludia a nie stalin, ale to ze zssr chcel prepadnut europu mi pripada trocha choromyselne, je to zhruba taka ista idea ako teraz, ze sa treba branit proti rusku lebo maju dobre stihacky a su agresivny a je tam hrozba ...., tato idea sa dokola opakuje najprv s ruskou risou, potom so zssr a teraz s ruskom a iranom ... na takejto pozicii je iran ktory je hrozba, bol hrozbou a bude hrozbou len za poslednych 300 rokov nikoho neprepadol, nie som vojak ale dokazem si predstavit pouzitie vysadkarov aj pri obrane, ci nie ? chystali cervenu revoluciu - pre boha sak sme 20 rokov po velvet revolution - neverim ze by rozmyslali ze urobia revoluciu v celej europe myslim ze im stacilo bohate byvale rusko a to vybavenie ? tam spravil chybu ale jeho hlavna chyba bola ze si neuvedomil /hitler/ ze bude stretavat takych ako "stretol" pri Moskve /80 tis vojakov zo sibiri/ ale jedno je iste - ciel nebol vyhrat alebo vybudovat nemecky stat ciel bol maximalne pustit zilou slovanom a to splnil, du

Re: Re: fakty

nina | 10.05.2012

dušan,děkují ti za oba příspěvky,já už nemusím reagovat.ve stejném duchu. :-)

no konečně!

Aien | 10.05.2012

Už jsem myslela, že přejdeme výročí osvobození RA bez povšimnutí!

Re: no konečně!

Iris | 10.05.2012

Skvěle vybraný článek!

Re: no konečně!

Hox | 10.05.2012

jj, nepodařilo se mi to přeložit dříve. Ale dal jsem do hlavičky článek ze zvědavce, to by měla být doslova povinná četba pro všechny jásaly, kteří jásají nad tím jak nás osvobodili Američané:

http://zvedavec.org/komentare/2012/05/4957-osvobozeni-plzne.htm

Přidat nový příspěvek