Mají Boeingy 737-MAX konstrukční chybu?
V souvislosti s nedávným pádem téměř nového letadla Etiopské letecké společnosti:
nick VIHOR napsal v diskusi na Blesku:
… Boeing 737 má totiž určitou konstrukční chybu už od svého prvopočátku. Původní model 737-100 byl konstruován pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale pouze ji obtéká, a k tomu je potřeba větší větrák. Na to ale u 737 nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, protože byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu „placatým“, vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel konstrukční změnou, která umožnila montáž velkých motorů a odstranění toho zplacatění. Jenže najednou zjistili, že ty velké motory posunuly těžiště letadla a způsobují jeho nestabilitu při nízké rychlosti. Tak vymysleli ten nový systém MCAS, který má nestabilitu počítačovou regulací vyvažovacích klapek (trim) odstranit. Jenže takový systém nedovoluje pilotovi plně ovládat letadlo v kritických situacích a když se odpojí, projeví se ještě o to hůř konstrukční nestabilita letadla. A s tím má Boeing evidentně problém, protože na tom celý 737 MAX stojí a doslova padá. Proto se to snaží svalovat na chybu pilota, chybu techniků, atd. V podstatě si to lze představit jako systém jízdní stability ESP u auta. Při průjezdu zatáčkou se zhoršenou přilnavostí systém zasáhne a auto srovná, může ho ale za určitých situací dostat do neovladatelného smyku a havarovat. Pokud se vypne až v tomto okamžiku, řidiči už nic nepomůže. Kdyby ho ale řidič mohl vypnout ještě před zatáčkou, o které ví, že v ní ESP selže, havárii by se vyhnul. Systém MCAS v Boeingu 737 MAX ale vypnout předem asi nejde, protože je podmínkou schválení letuschopnosti, a v tom je asi ten obrovský problém tohoto stroje a příčinou, proč v některých situacích padá.