Re: pohled KSB na buddhismus

DušanBe | 24.10.2016

V knize "Smutné dedičstvo Atlantídy" je na straně 71. zajímavý úryvek o budhismu. Vkládám vykopírovaný text:

Pre historicky reálny budhizmus je naozaj typická pružnosť myslenia, vznášajúca sa nad skostnatenými logickými schémami a dogmatikou, čo sa v budhizme prejavilo v rozvitej kultúre mnohovýznamových (vrátane bezslovných - mimolexikálnych) alegórií, ktoré každý chápe v závislosti od stroja psychiky a podľa miery rozvoja jeho vnímavosti, chápania sveta a mimolexikálneho myslenia ako takého, len dávajúc do súvisu so svojim psychickým svetom nejaké „slová“ spolubesedníka. Hoci toto aj umožňuje zabezpečiť odovzdanie predstáv o pravde i samotnej budhistickej pravdy, no každopádne, pri takomto prístupe sú možné aj vzájomne sa vylučujúce varianty pochopenia tých istých slov, po čom následne ten, ktorý ich mylne pochopil, je odsúdený kráčať životom, „nemennne si otĺkajúc šišku“ do tých čias, pokiaľ nezíska iné videnie toho mimolexikálneho významu, na ktorý mu poukázali nejakými slovami alebo inými znakmi.


V knize "Sad roste sám" je o tibetském budhismu na straně 40. tato úvaha:

V tibetské civilizaci-státu byla kultura odedávna postavena na lamaistické verzi buddhismu. Korporace lámů měla funkce prediktoru, pod její kontrolou byl státní aparát, jehož práce se lámové bezprostředně účast-nili. Ve specifice fungování tohoto systému samořízení se společnosti se odrazilo budhistické učení o „kar-mě“, podle kterého je budoucnost téměř jednoznačně podmíněna minulostí, a proto jsou v současnosti mož-nosti ji změnit velmi omezeny: všichni si musí nevyhnutelně odpracovat svoji minulou „karmu“, a přitom se musí neustále snažit, aby si nezkazili ve stále plynoucí současnosti svou budoucí „karmu“.

Osobní zkušennost s budhismem, která se mi potvrdila u přítelkyně:
Když bych jenom znovu zopakoval z textů KSB už výše vykopírované, ale vlastními slovy, tak tím, že je budhismus mnohovýznamový (tzn., že je schopen na jednu otázku dát více "správných" odpovědí, které si mohou i odporovat), je ideální pro lidi (speciálně pro obdivovatele myšlenek budhismu, začátečníky), kteří chtějí dostat takovou odpověď (od budhismu), kterou očekávají. A pak jsou spokojeni. Tento typ lidí se vykazuje jednou psychickou zvláštností - bojí se dělat rozhodnutí, protože by mohli udělat chybu (přítelkyně). Budhismus nabízí k řešení hned několik "správných" rozhodnutí, stačí si vybrat tu, kterou chceme. Bez nátlaku. Čistě svobodná volba (to se líbí přítelkyni). A pokud se něco nevydaří, jak bychom si přáli, tak použiji k řešení další "správné" rozhodnutí v rámci nabízených odpovědí. A cyklus se opakuje.

A ještě jedna zkušennost:
Mladý muž v oranžovém hábitu v Brně mě oslovil, zda si chci koupit knihu a podpořit budhismus. Nekoupil jsem, ale zeptal jsem se ho zda zná a co myslí o této budhistické úvaze: (moje parafráze) "Trap se tím, co můžeš změnit. To, co změnit nemůžeš, tím se netrap." Zná to, souhlasil s úvahou. Pak jsem ho zeptal, kdyby se stalo, že by najednou v Brně začali fyzicky likvidovat budhisty a všichni lidi okolo by si řekli, že je to sice trápí, ale nedokážou to změnit (podle věty nahoře). Co by se stalo s populací budhistů v Brně?
Bylo vidět, že opravdu začal přemýšlet...

Přidat nový příspěvek