Re: Re: kvantová mechanika

Румата Эсторский | 23.10.2014

Na kvantovej mechanike sa mi páči, že je blízko k pojmom subjektívny, objektívny, holografický obraz/videnie, či pravdepodobnostná predurčenosť, teda pojmy z terminológie DVTR

Čo sa o QM učí na školách:

Objektívnou skutočnosťou je superpozícia stavov, teda:
|stav mačky> = a|živá> + b|mŕtva>
stavy |živá> a |mŕtva> sú navzájom ortogonálne, teda:
<živá|živá> = <mŕtva|mŕtva> = 1
<mŕtva|živá> = <živá|mŕtva> = 0
a tiež a*a + b*b = 1 (aby <stav mačky|stav mačky>=1)
a my ju s pravdepodobnosťou:
|<živá|stav mačky>|^2 = a*a = |a|^2
uvidíme živú a s pravdepodobnosťou b*b zase mŕtvu.

Ďalej: ak ju uvidíme živú, jej stav sa zmení z
a|živá> + b|mŕtva> na |živá>
a ak ju uvidíme mŕtvu, tak jej stav sa zmení na |mŕtva>
To znamená, že ak ju raz uvidíme ako živú, tak ju ako živú budeme vidieť už stále.

Toto je základ. Potom sa to zvykne rozširovať aspoň dvomi smermi:
1. Zmesy superpozícií stavov --> matica hustoty, (super)operátor merania --> Blochova sféra, kvantová teória informácie...
2. Mysticko okultistický proces zosúladenia kvantovej mechaniky s teóriou relativity - teória poľa, kalibračné symetrie --> prvé kvantovanie a Klein Gordonova rovnica zo Schurrovej lemmy, kde Cassimirovým operátorom je štvorec hybnosti a štvorec hmotnosti čísluje ireducibilné reprezentácie hybnostnej reprezentácie na Hilbertovom priestore :-/ --> druhé kvantovanie, kreačné a anihilačné operátory... riešenie rozptylových procesov poruchovo s kombinatorickou pomôckou v podobe Feymannových diagramov. Nekonečná - matematická nekonzistentnosť --> renormalizácia... (kto tomu má rozumieť..)

Potom sú ďalšie veci ako pokusy o kvantovú teóriu gravitácie, supersymetrická teória, spontánne narušenie symetrie..., teória strún - bozónové struny, fermiónové struny...



Počul som tiež, že vraj Schrodinger a Heisenberg superpozíciu stavou nepovažovali za objektívnu veličinu, ale iba za matematickú barličku.



Proces učenia sa fyziky prebieha tak, že človek krvopotne lúska niekoľko sto stranové knihy (ku každej strane niekoľko strán prepočtov), potom si číta články (ku každej strane ešte viac strán výpočtov), porovnáva, prepočítava, skúša...

Ale či je to všetko naozaj tak, ako je to v tých knižkách a článkoch, to sa z nich nedozvie (aspoň ja som sa to zatiaľ nedozvedel).

Přidat nový příspěvek