Obávam sa, že dostatočne kvalitný rozbor kultúrnych matríc si vyžaduje solídne všeobecné vzdelanie a mnoho poznatkov najmä z literatúry, dejín (aj histórie) starších aj novodobých atď.
Nie nadarmo sa dnes presadzujú školské reformy typu "menej memorovania" a "škola hrou". Mladí potom nemajú ako rozoznávať základné spoločenské miery. Dôvody na debilizáciu mladej generácie sú hneď dva:
1. Ako som už spomenul, zabrániť im v snahách rozumieť kultúrnym matriciam.
2. Keď budú menej zaťažení starými spoločenskými mierami, bude ľahšie robiť s nimi manévry - zmeny celospolečenských mier, čo dá aj jeden bonus navyše - vzniká priestor na vytváranie medzigeneračných sporov ako jeden z ventilov pre tých zopár aktívnejších jedincov.
Čo tým ale chcem povedať:
Som tiež z tých mladších a moje v vzdelanie v literatúre, kultúre a dejinách nie je príliš dobré. Ak nejaké matrice rozoznávam tak, akurát také, ktoré zapadajú mozaiky, ktorú som prijal od iných - vzdelanejších (VP, Udos a prispievatelia na tejto stránke).
Čiže som schopný rozoznávať matrice len v miere podľa mojich poznatkov:
a) z metodológie rozpoznáviania matríc (DVTR a ostatné materiály)
b) z poznania kultúrneho prostredia (literatúra, kinematografia, dejiny atď.)
Osvojenie si a) aj b) si vyžaduje mnoho úsilia.
Samozrejme, nikto si ich nedokáže osvojiť v úplnej miere, a preto je potrebná aj spolupráca. Každý nech sa pokúsi prispieť aspoň troškou.
Netreba sa pritom nechať odradiť podvedomým pocitom, že môj nápad je hlúpy, detinský, jednoduchý atď. - vždy sa z neho môže dať vytiahnuť nejaký zaujímavý hoc len maličký kúsok mozaiky, ktorý mohol uniknúť aj omnoho skúsenejším a vzdelanejším. Predsalen má každý odlišné stereotypy vnímania a to nás zároveň núti k spolupráci. Treba tiež prekonať obavy z toho, že ma niekto rozumnejší opraví, doplní - na tom nie žiadna hanba.
Tak len smelo.
Re: Re: Přístup k věci
Vasiľ | 13.12.2014