O kořenech teroru padesátých let

Hox: z jedné mé komunikace po emailu. Zveřejňováno se svolením autorky, která si přála zůstat v anonymitě. Jde nicméně o informaci samotnou, vzpomínky, nikoliv konkrétní osoby, takže anonymita je tady myslím k dobru věci.

* * *

...Viz u nás po "sametové" - ti největší prevíti přes noc stáli na pódiích OF a vyřvávali o "svobodném světě". Co mi doma vyprávěli, to samé se stalo po r. 1948. Nejagilnějí a "nejpřesvědčenější" byli ti, co dříve udávali a spolupracovali s nacisty. Těch pravých komunistů - tj. těch, kteří se za krize museli schovávat, ale nevzdali to, ze svých výdělků živili ty, kteří momentálně byli bez práce - se po r. 1948 k moci moc nedostalo. A když, brzy byli "vyměněni".


Pořád jsem přemýšlel, odkud pramenilo u nás to násilí padesátých let, když od Stalina přímo určitě nemohlo, a do roku 53 žil. Ale odněkud to objektivně kořenit muselo, když se to dělo. Tohle by to vysvětlovalo. Asi další epizoda, která čeká, až vítr historie odvaje hromady nánosů...
 

Hned po osvobození začalo "kabátkování" a v podstatě se stalo, že strana měla rázem menšinové

jádro komunistů a většinové "straníků" a ti byli (jak to obvykle bývá) "papežštější než papež". Již tehdy byla totiž KSČ přirozenou poválečnou autoritou a díky zemi osvodobitelů se dalo předpokládat, že bude i nadále. Proto se "kabátníci" urychleně upíchli tam, kde tušili největší moc (a ta se potvrdila, protože KSČ vyhrála v r. 1946 volby).

Situaci hned po válce mi děda okomentoval, že jsme měli najednou "půl země zasloužilých odbojářů a partyzánů". O "stranících" děda říkal, že to byla "svoloč", používající nacistické praktiky, kterým se rychle přiučila při své kolaboraci s Němci. "Komunistická krutost" nebyla krutostí předválečných komunistů. Naopak - ti ze strany, kteří se ozvali a na páchané krutosti měli odvahu ukázat, šli do basy (v lepším případě). Docházelo k příšerným situacím. Představ si, že jsi komunista v předválečné ČR, jsi tedy členem zakázané strany a prakticky v ilegalitě. Někdo tě práskne - a ty sedíš v base za to, že jsi komunista. Během války jsi v ještě větší ilegalitě - a znovu tě kdosi práskne. Jdeš do koncentráku a jako zázrakem přežiješ. A i po válce jsi stále komunistou, za sebou už máš hodně, hodně krutostí jsi zažil na vlastní kůži - a řekneš podle svého svědomí, že nesouhlasíš s násilnostmi, že by se dít neměly (třeba při odsunu nebo "samosoudech" se zrádci). A jdeš sedět znovu... a tentokrát jsi odsouzený a týraný "svými"...

 

...díky, tohle jsem fakt nevěděl, asi tím, že mě číst o tom odpuzovalo, cítil jsem tam skrytý hnus a nedostal se nikde ke kvalitním zdrojům. Ale nikdy mi to nesedělo, nevěřil jsem oficiálním variantám jak před sametem, tak po něm. Možná bys měla napsat kratší článek na toto téma...

 

Nedostal ses ke zdrojům, protože ani já o žádných nevím. Žádnou takovou studii o těchto událostech jsem nečetla a vůbec nevím, zda existuje. To, co vím a co jsem ti psala, je ústní podání. Nejen mého dědečka, který to sám prožil.

 

Další totožné ústní podání mám od profesora dějepisu z gymplu. Ač rodilá Pražačka, byli jsme "odsunuti" v r. 1964 do pohraničí - podobně, jako mnozí jiní "nespolehliví občané" - jako třeba můj dějepisář. Původně působil na UK, měl několik titulů před i za jménem a mohl být rád, že ho nechali učit aspoň na gymplu a neposlali ho jako dělníka do kravína - ale to není podstatné. Byl to fajn člověk, rovný. Takže se nebál podávat události podle svého svědomí a ne podle učebnic. Díky němu mám dějiny za svého koníčka a vím víc, než je běžné.

 

Takže tvá "nevědomost" není tvou chybou.

A nevím, jak bych si mohla dovolit psát cosi, co nemůžu podložit jinak, než nepřímo. V podstatě ty důkazy vidím v tom, co se v oněch letech dělo - viz třeba příběh gen. Ludvíka Svobody (a jiných, kteří se nějak zasloužili o porážku nacismu).

 

Když se vrátíš z "komunistického" kriminálu, máš na sobě nálepku "politicky nespolehlivý" a ta nálepka je "dědičná", týká se celé rodiny. Obnáší omezení jak ve studiu, tak v práci nebo občanském životě. A pak přijde "sametový podzim" r. 1989 a titíž lidé, kteří tě kádrovali a omezovali za socialistického režimu, ti po "sametu" říkají, že je tvou "občanskou povinností" šaškovat na náměstí, vyřvávat hesla a být "občansky angažovaný". Odmítneš, pošleš ty kabátníky do míst, kam patří - a máš zaděláno na tentokrát "občanskou nespolehlivost".

Titíž lidé, kteří se za socíku hrdě oháněli červenou stranickou průkazkou, seděli "na postech" a s velkou chutí působili problémy "politicky nespolehlivým", se s ní ohánějí i nyní a obsazují nové posty - jen jejich průkazka došla změny v barvě. Myšlení ani činy nikoliv. Dříve jsi pro ně byl "reakcionář", dneska "stará komoušská struktura". Přitom tvé postoje a názory na společnost zůstaly stále stejné.

A tvá rodina, která v průběhu cca 100 let prošla hned několika společenskými zřízeními beze změny ideí, myšlení a postojů, byla každým z nich onálepkovaná jako "nepřítel režimu".

No... to bylo jen dovyprávění, které se ti nejspíš hodit nebude. Jde mi o to, abys pochopil, že pokud by v r.89 měli možnost zase někoho věšet, udělali by to. Tehdy opět nejvíc proti komunistům syčeli ti, kdo měli máslo na hlavě. Největší "radikálové", kteří se chtěli zbavovat svědků své minulosti. A o tom to je - i v té poválečné době nešlo o nic jiného.

 

Diskusní téma: O kořenech teroru padesátých let

prosím, koukněte na všechny 3 odkazy....

veronika | 17.11.2013

A co má být, hernajz -tohle...????!!!
http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/Articles/3429-video-chystaji-se-v-americe-na-valku-po-cele-zemi-probihaji-obrovske-vojenske-manevry.aspx

A p. Klaus napsal zajímavou knihu:
http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/Articles/3457-prectete-si-tuto-knihu-desetileti-ktera-vysvetluje-proc-je-nase-zeme-v-takovem-pruseru-a-jak-z-neho-ven.aspx
no, je tam toho víc...

Odhalení: Pravda z úst australské senátorky Ann Bressington o „NWO"
http://www.youtube.com/watch?v=rDzOdmwCiXs
je úplně jedno, kdo nám vládne... Jen si to poslechněte CELÉ, co říká australská senátorka....je to absolutně stejný i tady....v Čechách, na Moravě, Slovensku.., všude...
- jen mě zajímá, jestli to onen Klaus věděl stejně, jako Havel...

Re: prosím, koukněte na všechny 3 odkazy....

veronika | 17.11.2013

hlavně ten poslední...

Re: prosím, koukněte na všechny 3 odkazy....

Marty | 22.11.2013

Další hodně zajimavý materiál ohledně teroru 50.let je v knize Výbušnina. autor Steward Steven (vyšla česky 2001)

Ukraina a podpis asociace s EU, hystorické pozadí

x | 17.11.2013

http://communitarian.ru/publikacii/istoriya_rossii/izrail_palach_ukrainy/

Pavlíkov prejav

slav | 16.11.2013

http://www.youtube.com/watch?v=J566crd_Pj0 2:35 niečo o tom hovorí

dík

ivanek | 15.11.2013

Všem co tady přispívají moc díky,alespoň mě to docela obohacuje dá se říci že i vzdělává. Ale tenhle příspěvek nejak nechápu,je to dost obecná debata o konkrétních věcech . Taky tu dobu znám jen z vyprávění a v podstatě souhlasim i s obsahem či spíše sdělenim článku,ovšem přesměrování režimů se netýká jen únra 48,ale dá se jít hodně hluboko do minulosti. . .a furt je to o tomtéž jen se mění kulisy.Jeví se mi plodnéjším to co děláte třeba s KOB,nebo odtabuziace ruska slovanství atp.

Re: dík

Hox | 16.11.2013

>ovšem přesměrování režimů se netýká jen únra 48,ale dá se jít hodně hluboko do minulosti. . .a furt je to o tomtéž jen se mění kulisy
souhlas, projevují se pořád stejné charakterové rysy, psychický trockizmus v tom má také co říct. Dalo by se jít do minulosti daleko... tenhle článek je hlavně pro mladší generace, starší v tom asi mají jasno i bez něj.
>Jeví se mi plodnéjším to co děláte třeba s KOB,nebo odtabuziace ruska slovanství atp
to je primární zaměření, ale není to buď-anebo... oboje má místo.


Neco mě napadlo,

Aien | 15.11.2013

ale nehodnoťte mne přísně, jsem jen prostá čarodějka.Za války němci posunuli hodnoty, lidský život jako by ztratil cenu, normou se stalo být krutý (samozřejmě ne všem ) a pokračovalo to po válce. Protektorát byl vězení a vězni dělají vše, aby přežili, i to co by jako svobodní neudělali.Proto asi byla 50.léta u nás tak krutá, lidi byli zdivočelí z války(hlavně ti s pružným svědomím).A teď si představte jak budou lidi deformovaní po této peripetii života-už se nezabíjí, ale člověk se ničí jinak, podle zákonů. Co bude třeba udělat, aby se to narovnalo.Jak se bude léčit vyhraněné legalizované sobectví, kulturní devastace a jiné znaky současnosti.

Ludvík Souček

Jana1 | 14.11.2013

Tady je odkaz na údajně ztracenou knihu Tušení světla. Jinak knížka o životě Ludvíka Součka se jmenuje jak psal Smoker, Vzpomínky na Ludvíka Součka od Luboše Y.
Koláčka. A je k sehnání i přes internet. Jsou tam vzácné informace ze soukromí spisovatele a jeho ženy.

http://www.ulozto.cz/hledej?q=tu%C5%A1en%C3%AD+sv%C4%9Btla

50.léta u nás

Petr | 14.11.2013

Individuální osudy jsou jedna věc, druhá objektivní kauzalita. Dle mého skromného názoru, nelze dění v 50.-letech u nás vidět ve správné perspektivě, pokud si vše nedáme do souvislostí s mocenským bojem v tehdejším SSSR, zejména závěrečným úsilím na likvidaci Stalina a vším tím, co následovalo po jeho usmrcení (likvidace jeho sympatizantů i nás - samozřejmě vše v rámci nomenklaturních kádrů v KSČ). Právě ta dichotomní role Stalina v SSSR byla zdrojem tak velkého překvapení/nechápání, které procesy v 50.letech (jednoznačně kauzálně propojeny s jeho smrtí) u nás vyvolaly.

Re: 50.léta u nás

Tysi | 15.11.2013

http://www.chelemendik.sk/Andrej_Fursov_Stalin_a_vietor_historie___Stalin_predpovedal_ze_p_525631261.html Andrej Fursov - Stalin a vietor histórie - Stalin predpovedal, že po jeho smrti nakydajú na jeho hrob veľa špiny, no vietor histórie ju nemilosrdne rozfúka - Preklad z ruského jazyka: Tibor Korečko

je to tak...

popolvár | 14.11.2013

To isté mi rozprávala aj moja nebohá babka. Tiez povedala, ze tí, co arizovali zidovské podniky a obchody, po 48. na tribúnach stáli ako velkí "odbojári". A dedo, co pri partizánoch skutocne bol, tam ani raz nevystúpil.
Este ako student som sa deda pýtal, ci aj nejakého nemca zastrelil. Pozrel sa cudne na mna a povedal: " A preco by som mal, ved aj na neho doma matka caká..."

Re: je to tak...

vlado | 15.11.2013

nedá mi to zarýpnuť, čo také dedo pri partizánoch robil s jeho "etickým pohľadom" na nepriateľa vo vojne

Re: je to tak...

taurus | 15.11.2013

Kdyby Němec přišel na návštěvu s kytíci růži a kouskem dortu, tak ho po návštěvě se vší úctou vyprovodím k jeho mamínce a ještě na oplátku obdarují.
Když příjde mě zabit nebo zotročit, tak jképak ohledy na jeho maminku, která synáčka nezastavila?
Zde už musím víc myslet na svojí mamínku, manželku a dětí.
Alexandr Něvskij: - Kdo k nám příjde s ohněm a mečem, tak od toho meče i zahyne. Na tom vždy stála a stojí ruská země.

kořeny teroru

Jana1 | 14.11.2013

Ale abych navázala na to, co jsem chtěla napsat. Můj tchán byl 10 let v uranových dolech, vyhazov z družstva a přestěhování z nového domku na okraj vesnice... Takových příběhů psal život mnoho. Myslím, že ty kořeny teroru jsou přesně tak dlouhé, jak staré je lidstvo. Vždycky tady budou pijavice, které se dokáží přizpůsobit všemu a těžit z toho na úkor druhých.

Prosba

Jana1 | 14.11.2013

Mohla bys mi prosím napsat název knihy o Ludvíku Součkovi, o které píšeš?

Re: Prosba

Miki | 14.11.2013

že by to bola táto? Tušení svetla
http://uloz.to/xzNkL1u/soucek-ludvik-tuseni-svetla-zip

a tu sú jeho ˇdalšie knihy
http://uloz.to/hledej/?q=ludv%C3%ADk%20sou%C4%8Dek

Re: Re: Prosba

Aien | 14.11.2013

:)) Dík za ušetřený čas

Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Aien | 14.11.2013

Smůla je v tom, že člověk se svědomím předpokládá, že ten druhý má svědomí také, stejně jako má také ruce a nohy, ale on ho nemá.Jsou to psychopati, jestli si vzpomínáte na uspořádání slovanské společnosti-takové vyhnali z obščiny a v lese je sežrali vlci nebo se sdružovali do loupeživých tlup. Dnes se taky sdružují do loupeživých tlup,jen si jinak říkají :)).Vzpomínky mého dědy:děda nebyl komunista, ale dal v hospodě na budku místnímu tajemníkovi-tak mu našli na půdě nějaký zbraně a odsoudili ho na 10 let za vlastizradu-Mírov, Jáchymov. Málem nepřežil, vrátila se troska určená k likvidaci-báli se ho přijmout do nemocnice, tak šel do blázince, kde ho dali jaksi dohromady.V 68 ho rehabilitovali, pak zase odrehabilitovali a pak umřel. Byl to člověk, který prodělal katarzi vědomí, díval se na svět vědoucíma očima a smál se. Když jsem četla poslední knihu o Ludvíkovi Součkovi bylo to tam: ten se před smrtí taky smál-už Veděl.

Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Jana1 | 14.11.2013

Chyba :). Prosba patřila tobě Aien.

Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Aien | 14.11.2013

Jo, skleroza. Ani Tušení stínu, ani Tušení souvislosti. Je to kniha sestavená s útržku, co po něm zbyly, z té knihy , která se ztratila.. Jeho žena tam povídá a jejich dovolené na Krétě, kdy ho už chtěli zlikvidovat. Pohrabu se v knihovně, třeba to najdu-přes weekend.:)

Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Jana1 | 14.11.2013

Díky :).

Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Jana1 | 14.11.2013

Našla jsem je na Ulozto. Sice mám raději knihu jako takovou, ale udělám výjimku a stáhnu si je. Jinak jsem shodou okolností začala včera číst Do ráje projdeš peklem od Wiesnera. Konečně jsem ji sehnala :). A díky za typ...

Re: Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Smoker | 14.11.2013

Tak hod link :)

Re: Re: Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Jana1 | 14.11.2013

Nahoře od Miki :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Smoker | 14.11.2013

aha, ale aien pise ze to nebola ziadna z tych. asi to budu "Vzpomínky na Ludvíka Součka" od Luboš Y. Koláček.
hm, Aien?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Miki | 14.11.2013

V kapitole Sberatel záhad na začiatku knihy sa píše o súhrnnej knihe ktorá sa stratila, alebo ju spisovateľ nikdy nenapísal... nech je ako chce, vydali sa po stopách jeho textov.
Nikdy som sa stýmto spisovateľom nestretol, ale vyzerá to na zaujímavé čítanie, tak uvidím...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Aien | 15.11.2013

Je to Tušení světla.Píše se tam, že ji odnesl do nakladatelství, ale tam se ztratila a nikdy se nenašla, jsou lidi, kteří viděli rukopis.

Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Aleš Krejčí / Brno | 14.11.2013

Jak se jich zbavit? Třeba je to jenom statistická otázka. Dosáhne-li počet utlačovaných, schopných odporu, převahu nad počtem utlačovaných, neschopných ničeho, změna přijde. Myslím, že je to na dobré cestě.. :o)

Osobně bych si velice rád a s chutí přečetl něco nezávislého o Klementovi Gotwaldovi. Možná bude skutečnost úplně jiná, než se traduje..

Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Aien | 15.11.2013

Takovou studii o Gottwaldovi ještě nikdo nenapsal a asi dlouho nenapíše. Já jen vím, že počítal s tím, že nepřežije. Jeho žena Marta byla uklizená na zvláštním oddělení v blázinci v Kosmonosích, ale co se s ní stalo po jeho smrti nevím. (moje babička tam pracovala)

Re: Re: Re: Jo, a teď najít způsob, jak se těch "kabátníků" zbavit

Dixi | 15.11.2013

Můj táta v té době sloužil u hradní stráže.Vzpomínal,že jeho žena byla normální ženská,která si i na hradě sama nosila vyprané prádlo v koši na půdu pověsit k usušení.Když jí jednou s tím košem pomohl,slušně mu poděkovala.Já vím, je to jen taková drobnost. Ale svědčí o tom, že neměli potřebu, hrát si na pány.

Přidat nový příspěvek