Vařila myšička kašičku

01.03.2013 17:48

"V minulosti děti nevychovávali“ ale pěstovali"

Pěstování-to je celý komplex naladění rodičů na biorytmy dítěte a naladění dítěte na biopole Země. Ukazuje se, že všechny staroslovanské hry pro nejmenší ” (typu “сороки-вороны”, “трех колодцев”, “ладушек”, pozn.překl. u nás Vařila myšička kašičku ) nejsou jen hry ale léčebné procedury na principu akupunktury.

Zatímco ve velkých městech rozpracovávají nové teorie nebo přebírají západní metodiky výchovy, na venkově (v provinciích)se vracejí původním pramenům. O tom, jak správně „pěstovat“ mrňata, aby byla zdravá a silná, mluvila vedoucí odboru rodinné výchovy samarského centra Jelena Bakulina. To, co je dobré pro miminko, může pomoci i dospělému. Zkuste to.

Pěstování

Když dítě přebalujete, myjete, krmíte-staráte se o ně. Když při tom říkáte např.: „ Ty moje zlatíčko! Dej ručenku, strčíme ji do rukávku, teď dáme na prcinku plínky..“- vychováváte je, protože človíček musí vědět, že je milován, že se o něj zajímají a zabývají se jím, jednou přijde doba, kdy začne žvatlat.

A když dítěti při mytí povídáte „pěstušky“ jako např.:

Vodičko, vodičko,
umyj moje líčko,

Aby se očička leskly

Aby se tvářičky červenaly

Aby se pusinka smála

Aby kousal zoubek

 

Při masáži nebo cvičení recitujete:

Потягушки-потягунюшки,
Поперек толстунюшки.
Ноженьки — ходунюшки,
Рученьки — хватунюшки.
В роток — говорок,
А в головку — разумок…


(překl.něco jako: Šmidli-hladky- chmatky, na prcince tlusťoušké, noženky –utíkačky, ručenky-šmátralky, pusinku-treperendu, hlavičku-myslivničku)

Když mrňouskovi recitujete tyto průpovídky- „pěstušky“, nastolujete rytmus, zapojujete se (oba) do všeobecného energetického toku Země.Na zemi má všechno svůj rytmus: dýchání, tep krve, vylučování hormonů…den, noc, úplňky měsíce, příliv a odliv.Každá buňka má svůj rytmus (pozn.překl. frekvenci). Na tomto základě funguje i „zaříkávání nemocí“, vedun zaříkává ve „zdravém rytmu“ a snaží se do něj začlenit(podřídit) nemocný orgán.Na každou bolest je zvláštní zaříkání. Současný městský člověk je vytržený z přírodních rytmů, distancuje se od nich a protestující organizmus uklidňuje tabletkami.


Сорока-ворона (čtyřicet vran? )

Vařila myšička kašičku

 

Na dlaních a na chodidlech se zobrazují všechny vnitřní orgány. A všechny tyto „babiččiny říkanky“ je v podstatě masáž hrou.
Kruhový pohyb prstem po dětské dlani ve hře Сорока-ворона кашу варила, деток кормила” (Vařila myšička kašičku na zeleném rendlíčku…atd.) stimuluje zažívací trakt mrňouska.

Ve středu dlaní je projekce tenkého střeva, odtud je třeba začít masírovat. Potom zvětšujeme kruhy po spirále k vnějšímu okraji dlaně-tak se povzbudí tlusté střevo (text se říká pomalu a důrazně).S masáží dlaně končíme při slovech „кормила“ (rendlíčku) na linii mezi prostředníčkem a prsteníčkem-tudy prochází linie konečníku ( důkladnou masáží tohoto místa se můžete zbavit zácpy)
Teď pozor-není tak jednoduché! Při popisu rozdávání kaše nestačí se jen dotknout prstu dítěte (tomu dala, tomu dala…) Každý prstík dítěte je třeba vzít do prstů a lehce zmáčknout. Napřed malíček-odpovídá za práci srdce, potom prsteníček-práce nervové soustavy a pohlavních orgánů, prostředníček-stimuluje činnost jater, ukazováček-žaludek.Palec, kterému nedala (protože: не дала, потому что кашу не варил, дрова не рубил — вот тебе!”) není ponechán nakonec náhodou-odpovídá za hlavu a začíná tu tzv.meridián plic.Proto nestačí palec jen lehce stisknout, ale musí dostat pořádně do těla, aby se aktivoval mozek a provedla se prevence respiračních nemocí.Tato „hra“ je i pro dospělé,kteří si už sami určí orgán i sílu tlaku, aby byla masáž efektivní.


Ладушки (paci paci pacičky)

Psychologové a neurologové tvrdí, že činnost mozku souvisí s jemnou motorikou prstů. Takže je pravděpodobné, že když se dlanička naučí zatínat v pěst, začne pracovat i hlavička.

Tonus svalů a rychlé zavírání dlaně (ručičky) se nejlépe nacvičuje uchopením něčeho kulatého (prst mamky, druhá ručka…) Proto slovanští volchvové vymysleli hru “ладушки“.
Říkáte:
- Ладушки, , ладушки. (paci, paci pacičky)— a narovnáte prstíky dítěte na svojí dlani

- Где были? У бабушки! (táta koupil botičky)- spojíte dětské dlaně k sobě a tlesknete

- Что ели? Кашку! (a maminka čepičku)— tlesknete ještě.
- Пили простоквашку! — ještě, v podstatě do rytmu recitace.
- Кыш, полетели, на головку сели! (na tu tvoji hlavičku) — toto je nejdůležitější moment-dítě se chytí za hlavu a otevře dlaň na kulatém povrchu svojí hlavy.

Chápete proč se hra nazývá “ладушки”? Proto, že nalaďuje dětský organizmus.Předpokládám, že vás nikdy nenapadlo zamyslet se nad významem slova “ладонь” (ladoň-dlaň, v češtině se to přesmyklo a význam se zastřel). Je to centrum naladění-ladička.


Три колодца (tři studně)

Toto je bohužel jedna z téměř zapomenutých „léčebných her“ a nejdůležitější-pokud nechcete svého potomka od dětství cpát antibiotiky.
Hra se děje na meridiánu plic – od palce do podpaží.

Začíná se hlazením palce:

- Пошел Ивашка за водою и встретил деда с бородою. Тот показал ему колодцы…

(Šel Ivánek pro vodu a potkal vousatého dědečka.Ten mu ukázal studny)

Teď se přitlačí na zápěstí přímo pod základnou palce kde je cítit pulz.
- Здесь вода холодная, (tady je voda studená)— přítlakem na tento bod se aktivuje imunitní systém (prevence nachlazení)

Teď přejeďte od palce po vnitřní straně ručky do loketního ohybu a tam zatlačte:

  • Здесь вода теплая,(tady je voda teplá) —

  • Pokračujeme nahoru po ručce k ramennímu kloubu do jamky, trošičku zatlačte-tím jsme dokončili masáž plic.
    - Здесь вода горячая…(tady je voda horká)
    - А тут кипяток! (a tady vařící) — Polechtejte dítě pod paží a ono se rozesměje, což je samo o sobě dobré dýchací cvičení.

  • Začněte hned, je to dobrá prevence chřipky.

    Jelena Bakulina
    http://vk.com/roditeli_i


Já si hraju se svými dětmi takto: Сорока-ворона (myšička) vařila (kruhové pohyby na dlani), na oheň postavila, lžičkou míchala, sůl přidala (dělám, že solím), s ohně sejmula, vyfoukala (foukám na dlaň), na stůl postavila , děti krmila.Tomu malému lžičku, tomu na vařečku, tomu hrneček, tomu misečku, a ty chlapečku (palečku) v lese jsi nebyl, dřevo nesekal, v peci nezatopil, vodu nenanosil a kašičku nedostal.Honem utíkej pro vodu-tady je vodička studená, tady je vodička teplá, tady je vodička horká a tady vařící. Tady je lokýtek (při tom kroužím po loktu, trošku zvednu ruku dítěte) a tady lechtivka (dítě polechtám pod paží)

Pro současné městské děti budou některá slova nepochopitelná stejně jako některé činnosti (proč například se musí kvůli uvaření kaše jít do lesa, sekat dřevo, topit v kamnech a nosit vodu). To je příležitost popovídat dětem o minulosti-3 až čtyřleté dítě to už může chápat).
 

http://www.perunica.ru/zdoroviemal/6962-v-drevnosti-detey-ne-vospityvali.html 

překlad Aien