nadviazem tu na dve veci - prva: ak citame dalej, je tam pisane o spravodlivosti, ktora ma byt dokonalejsia ako "spravodlivost" zakonnikov a farizejov. teda tych, ktori mali patent na vykladanie zakona (v.20). Vo versi 19 jasne ukazuje, ze prave tito "vodcodia" prekrucaju zakon a vykladaju ho po svojom. Na inom mieste je to rozobrate hlbsie a kritika je priama - v Matusovom evanjeliu kapitola 23: (farizeji) "zväzujú ťažké bremená a nakladajú ľuďom na plecia, ale sami nechcú ich pohnúť ani prstom. A všetky svoje skutky konajú, aby ich ľudia videli...." A este jedna vec je podstatna, Jezis nehovori len o zakone, ale aj o prorokoch "kym sa vsetko nenaplni" - proroci prorokovali o "Ebed JHVH", preklad: trpiaci sluzobnik Hospodinov. Teda kontext tych slov o naplneni zakona je sirsi a zahrna jednak kitiku vtedajsich nabozenskych pokrytcov a jednak naplnenie proroctiev o mesiasovi, ktore Jezis vztahuje na seba. Jezis nikde nehovori, ze bude potvrdzovat mrtve ciarky a pismena, skor odhaluje pravy vyznam Zakona
A druha vec to su tie zakony, ktore su opsiane aj v evanjeliu essenskych alebo Evanjelium sveta od ucenika Jana. Pekne je to tam rozpisane, ale toto je na nadviazanie proroctiev, ktore boli uz v SZ a plne sa naplnili v NZ. Biblia to vyjadruje, ze zidia mali zakon a prikazania na kamennych doskach, ale prichodom mesiasa zacina doba, kedy bude tento bozi zakon napisany ludom do srdc - teda vsetci, ktori sa rozhodnu hladat Boha dostanu zakon vpisany do srdca. okrem ineho sa tu hovori o svedomi a zivote v sulade s nim. Takze tu je zhoda s NZ aj s apokryfom evanjelia esenskych. V NZ je to vyjdrene slovami: litera zabija, ale duch ozivuje. Nie sme sluzobnikmi litery, ale ducha. To, ze v priebehu storoci sa "cirkev" k litera vratila a ducha potlacila je uz ina vec a ina tema...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Doplnenie
bigos | 05.01.2018