Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silné

Mike | 19.09.2017

S takýmto prístupom to určite nemôže fungovať. Nie zatiaľ a nie celoplošne. To by bol problém. Ale viem, že sú ľudia (komunity), ktoré dokázali že to takto fungovať môže a funguje. Deti sa o prírode učia priamo v prírode. keď je pekne, tak slovenčina a matika u nich moc neprichádza do úvahy. Samozrejme Deti sa priebežne tú matematiku, či slovenčinu nejak učia, pretože ostatný ju používajú. Ale viac sa jej zvyknú venovať, keď vonku nieje nič moc. Majú prístup aj k PC a môžu hrávať aj hry, ak chcú. no nie to preháňať, niektoré deti o to skoro ani nejavia záujem. iné sa toho nabažia a potom sa začnú venovať niečomu innému. Napríklad Chémii a za nejaký čas kľudne aj prekonajú všetky ostatné v obore.- A To je veľmi zaujímavé.
Keď je vonku pekne, deti sú vonku v prírode a zvyčajne si berú aj rôzne prírodné atlasi, alebo niektoré sa idú len "vyblázniť". sú samozrejme poučené, ako sa majú správať a pod. majú aj pravidlá a sú pod dozorom, Niektoré pravidlá sú aj podľa veku. S mladšími sa o niečom samourejme moc nediskutuje. on je starší a zodpovednejší, tak má aj viac volnosti. resp. iné pravidlá. za porušenie je samozrejme nejaký postih. no prípady sú individuálne, tak nieje nejaké presné určenie kedy, čo a ako riešiť. Len povedzme možná nápoveda.- samozrejme, nechceme s nich (s detí) nejakých _____ -). preto majú aj pravidlá a disciplínu. no s ohladom na to že sa jedná o budúcich ľudí. Plnohodnotné Slobodné ľudské bytosti majú dostatok priestoru na sebarozvoj bez akejkoľvek formy násilia či vnucovania.... ale to som odbočil.
...medzi rečou...Mali by ste do takej komuniti zájsť, ak mi neveríte. skúsiť ísť s tými deťmi do prírody a len tak odtrhnúť kvetinu, alebo zlomiť konár na strome. ("Aby to nebolo to posledné" - vtip.) Tým, že deti sa učia takýmto spôsobom zýskavajú vsťah k prírode. Učia sa teóriu a prax zároveň. napríklad niektoré deti sa ani nejak "nechcú mordovať/učiť" pri knihách. iným to zase pasuje a sú taký... no sčítaný a tak tý praktickejší behajú po lese a nachádzajú všetko možné a potom behajú za tým sčítanými a hladajú spolu čo to je. Alebo sa proste spýtajú staršieho a znalešieho. ktorý nie vždy na všetko pozná odpoveď. napríklad aký je to hríb. Tak to proste prizná, že nevie a deti musia hľadať inde. často Zabudnú čo vlastne chceli. a potom keď napríklad pozerajú nejaký film (aj to majú dovolené. podľa veku) tak im tá odpoveď zaznie tam a oni hnet prídu, že už na to prišli. Sú to deti, tak potrebujú pochváliť. No netreba to preháňať. (nechceme s nich .... ).
_Nemá zmysel ich posadiť do radu a robiť s nich robotov._
No funguje to aj tak , že sú kurzi napríklad angličtiny, kde sa učí dosť zvláštne ..... Skúsili ste niekedy pogoogliť rôzne rady, triky a spôsoby, ako sa naučiť Anglický jazyk? Predstavte si, že tie deti nemajú presný postup... nalinajkované postupy. Ani vyučujúci. oni sami presne vedia čo majú robiť. Učitel,.. a keď uvážite, že deti si vimieňajú znalosti medzi sebou, tak tých učiteľov (kádrov) je plná trieda, pretože sa učia jedno od druhého a vzájomne si dopĺňajú medzery. (sú tam deti povedzme od 5 do 18 rokov. v triede a každé na inej úrovni) ..... som hovoril o pc hrách...Mi ich necháme, aby sa hrali PC hru, ktorá je ale po anglicky. alebo film, ktorý není nadabovaný. samozrejme aj nadabované. ale nie všetko (Máša a medveď (RUsky)). to dieťa samo sa bude chcieť učiť anglicky, aby rozumelo o čo v tej hre beží. samo si pozrie rozrávku a príde na to, že chce vedieť rusky a samo si môže vybrať ako a od koho sa učiť...napríklad keď už che pozerať napriklad Mášu a medveďa, ktorý beží v programe a ten ma určený čas.... to dieťa si samo musí sledovať a vedieť koľko je hodín. inak musí chodiť a pýtať sa a to je otravné. samo sa bude chcieť naučí rozoznávať čas. už tam príde na to, že potrebuje matematiku.... chceš sa hrať na PC Assassins creed. bež. Na čo ťa mám tlačiť do histórie, keď aj tak je to blud, ktorý nebudeš vnímať, keď nehceš. radšej sa zahraj. Na tom Počítači sám prídeš na to čo všetko potrebuješ. Chceš chápať príbeh. pôjdeš sa učiť anglicky. omrzelo ťa hrať a chceš takú hru vedieť vytvoriť... mám pokračovať?... A ono ho to stejne časom omrzí, alebebo ho to dokonca k niečomu inšpiruje... na niečo v ďaka tomu príde. s tými hrami je to ako s filmami. aj tam sa dá niečo vyrozumieť dokonca aj o globálnej politike. no a mimo to ...ale povinnosti okolo svojho žitia si stejne splní. V komunite sa nejak musí fungovať a starať sa. Pre každého sa niečo nájde a každý si nájde to svoje a kľudne si popri tom i keď sa v ten deň, alebo dokonca týždeň žiadnej knihy nedotkne. Kľudne si popri tom môže robiť čo chce. dni sú dlhé a robiť tie isté veci dookola.... fajn tam je knižnica. vyber si. Preto má starší viac práv bo má v komunite aj viac povinností. To sa menším proste vysvetlí. Ako doma kde je viac detí Starší... viete aké to je keď o niečom viete čo iný nie a chcete sa s tým podeliť. máte znalosti a čo s nimi... no niekomu ich treba predať. Tý ktorý už majú v nejakom obore nejaké znalosti sa s nimi sami od seba radi podelia. a tý ktorý nie? na čo snimi? šak aj oni budú niečo potrebovať.
Tak ich (znalosti) prirodzene predávajú ďalej. k tomu netreba nikoho nútiť a niečo linajkovať. Samozrejme sú určené nejaké pravidlá, presnejšie vyjednané (aj s deťmi). Nie nadiktované. samozrejme podľa veku. Nikto nebude jednaťo niektorých veciach s 4 či 5 ročným dieťaťom. to je aj dôvod kde sa niektoré veci...kde niečo preberáme len zo staršími deťmi. pochopitelne. Zoberte si napríklad rodiny, kde sú 3-4 deti vo veku napr 5,7,14,17 rokov. a žiju spolu. keď sú rodičia v práci, tak sa starajú jedno o druhé. Je to o pocite zodpovednosti. majú rôzny ved a funguje to. kde tak, ako tak, ale funguje.
V domácnostiach to funguje, tak prečo nie v škole? Kde sa tento proces môže usmerňovať (v rámci povedzme Božich zákonov).
Ja neviem či snád má aj zmysel ďalej písať... to by bolo tak na knihu. a nechcem to tu preháňať, bo počujem vrčať psa. Len ešte dodám "niečo málo" o súčasnom školstve.

Kde sa deti učia 45min to potom 45 to ptom 45 to a všetko majú nasekané a niekym naordinované, kto dobre vie čím to dieťa kŕmi a ono samo ničomu nechápe. výsledok chaos, s ktorého sa časom možno niečo nejak rozuzlí.
V súčasnom školstve má dieťa, ale aj učiteľ pasívny úlohu. (minimum priestoru na manévrovanie. obmedzenú slobodu sebarealizácie.) VŠetko je nalinajkované.
Učiteľ je teda skôr naprogramovaný automat, ktorý programujme ďaľšie automaty, ktore nemajú žiadnu možnosť sa nejak vyjadriť. Alebo aj majú a hovno s toho. Všade samá univerzita a všade samí ... omlúvam sa za výraz... ale všade je to samí idiot. viac povinných hodín dejepisu aby ľudia vedeli viac o nacizme a výsledok? viac nacistov..,. neviete čo sa deje u nás na slovensku? či len rusko je teraz "in". mi tu nemáme svoje problémi.?
Ale vráťme s k tomu nášmu školstvu, kde sa potláča slobodná vôľa, schopnosť osvojovať tú najdôležitejšiu vec pri učení. schopnosť učiť sa. Samovzdelávanie. Pretože žiak je pasívny. len preberá znalosti. o ničom sa nediskutuje. skrátka je to tak ako to je. Ako je napísané v učebnici. Ako dalo "Ministerstvo školstva". prebrať a papagájovať. učíme sa poslúchať a príjmať rozkazy. Deti sú v triede, ako v dave a učiteľ čoby neomylná autorita...a pre všetky jedna línia, akoby to boli len nejaké pračky (výrobky) v pásovej výrobe. a potom realita, dospelého človeka, ktorá je daná práve vzdelávacím systémom má človeka presvedčiť o tom, aká je škola potrebná. fmmm... vzdelanie. áno. škola. možno. takáto? nie.

A ako to dnes vyzerá? všade samí vzdelaný Manager a všade ide všetko do ... . čím ďaľej tým viac kdejakých magérov a všade problémy. Envirom. Manager. všade sa recikluje, všade dbáme na prírodu a výsledok? ekologická katastrofa. O čom to je napríklad u nás vo fabrikách kde študovaný managery si režú konár pod zadkom. Veď majú vzdelanie, ktoré je ale o čom. ich práca je o čom? heslá o sebarealizácii... a prax? kdežéééééé... hlavne že sme podpísali etický kódex... Všade nonstop problémy... už neni ľudí, prečo lebo po nich dupú, ako po kapuste. a čo urobíme? budeme dupať viac.
sledovali ste sytuáciu okolo PSA peugeot ... trnava? Ja som tam bol. v novinách pred štrajkom sa písalo o tom že je tam PRIEMER 1000 xy a realita otroka 600e.. 640 nástupný v hrubom.
nezvýšiť ani za svet. a keď im mesačne odyšlo 100 kvalifikovaných ľudí a teraz je tam samí cudzák... koľko ponúkajú dnes? stálo im to za to?. Na čo majú tie školy? to si to nevedeli zrátať? Alebo mali ľudí za totálnych idiotov a špinavé handry, ktoré možu použiť a odhodiť. ...?
Oni všetci múdri študovaný a nikto nieje ničoho schopný. prečo? lebo nedokážu nič riadiť. Nemajú žiadnu zodpovednosť. Lebo sa jej neučili. Niekdy si sami sebe nič neriadili. všetko mali vždy nalinajkované a tak sú odkázaný na nejakého pánička. výsledok? Lokajská povaha. Dobre že by sa tý naši managéry nešli zodrať, len aby sa napchali nejakým nemcom či komu kdesi v riti do zadku. Na nič nie sú peniaze pre ľudí, ale na sprepáčením kokotiny áno. Oni boli od mala systémom učený stať sa zavyslí na niekom či niečom. na všetko potrebujú nejaký postup, ako s učebnice. Niesú schopný jednať samostatne, bo sú plne robotizovaný, ako s továrne. Narazia na niečo nečakané a sú hotový. prešiel som 3 fabriky a každá bola o tom istom. Všade ten istý bordel. rovnaký blbci vo vedení, ako cez kopirák.
Oni riešia nejaký problém zavedú papierové opatrenie. mi to reálne vyriesíme úplne ináč a oni si mysli, že to funguje.
Alebo naopak niečo robia podľa predpisu, či ako boli naučený a ono to nejde. a oni... ako to? veď robíme všetko podľa návodu. a tak pokračujú a ono to je horšie a oni zase.... Však robíme všetko dobre... akože to nejde.? - Noooo a že by sa spýtali či je dobrý ten návod, ktorý majú, ak robia všetko podľa neho.?
To je tá škola.
A za socíku to bolo to isté, len sa vyplachoval mozog inými bludmi. áno bol v niečom lepši ako toto, ale inak bol podstate rovnaký.
Sadnúť a diktát. teraz toto potom toto a takto a ak ne dostaneš trstenicou. to je ako čo? Božia vôľa? Ten istý systém a výsledok?
Keď sa rozpadol SSSR. teda Telo bolo oddelené od hlavy. Resp celok sa rozpadol na jednotlivé časti, tak centrum riadenia sa horko ťažko stavalo s trosiek na nohy zatiaľ čo systémom vychovaný pindosi bežali hľadať pánička na západ. a povedzme si úprimne v tých časoch ... koľko percent ľudí by to bolo? pomali všetci.

aký vlastne máte návrh, či KSB? návrat k socialistickým časom? Prax niečo neukázala, ako to skončilo? - teda ešte neskončilo, ale nepoznáme Minulosť? Nenaučili sme sa? Alebo máte niečo iné?

Ja som hrubý základ poskytol


Ja som si to už ujasnil. človek by sa mal rozvíjať sám od seba a zvlastnej vôle podľa svojho vlastného tempa. Napríklad u žien vidíme (nedávno sme sa o tom v práci bavili) vidíme, že povedzme pohlavné dozrievanie prichádza v rôznom veku. (ty vole... pohlavné dozrievanie - tos tomu dal :D )

A aj o tom je to čo sme spomínali. Ja hovorím o hudbe budúcnosti (Vízia). Maximálne sociálne zabespečenie, kde je každá skupina či komunita schopná fungovaťnezávisle na zbytku celku či nezávysle na centre riadenia. To však nevylučuje jej fungovanie v rámci vyššieho celku. práve naopak. jedná sa o samoriadenie. Kde nie je potreba niekde niečo kontrolovať, nakazovať a dozerať. To je však dlhý proces. no nie až tak.

hovoríte o nadaných? všetci sú nadaný. povedzme že sú medzi nami aj deti, ľudia s obmedzeniami, postihnutím atď. a vôbec, každý je iný a potrebuje individuálny prístup. to sa nedá nijak pokriť. Iba tak, že každý si ten svoj prístup zvolí pre seba sám. Kto vie lepšie ako sa kedy cítim, ako ja? Kto ma pozná lepšie? nikto. Kto má rovnaký odtlačok prstu? nikto. Kto je ako ja? nikto.

Přidat nový příspěvek