Re: Kdysi

xml | 13.02.2017

Add prvá republika...
Len málokto vie, že Československý vzdelávací systém z medzivojnového obdobia patril medzi to najlepšie vo svete a bol vzorom pre ďalšie krajiny pričom k zmenám po transformácii Rakúsko-Uhorského vzdelávacieho systému na ten Československý sa práve motivovali najlepšími západnými (Nemecko, Francúzsko, Taliansko...) o tomto samozrejme na "internete" nenájdete žiadnu zmienku! Ale čo bolo veľmi zaujímavé, že školský zákon č. 63/1978 Sb, ktorý modifikoval základné a str. školy na základe sovietskeho modelu už spôsobil to, že vyučovacia látka bola pre naše deti príliž zložitá a preto sa od tohto modelu upustilo! To znamená, že základné vzdelanie sovietov, kt. ich za 20 r. dostalo do vesmíru bolo pre čechov a slovákov príliš náročné. Kam sa stratil náš potenciál v rokoch cca. 1920 až 1978? Akým spôsobom došlo k degradácii nášho školstva? A to vieme ešte o mnohých úspechoch univerzitného vzdelania do r. 1989 technického smeru, ktoré prekvapilo dokonca kolegov v nemecku!

K téme školstva by som rád citoval úvod z publikácie katedry histórie Košickej univerzity "Školský systém na Slovensku v medzivojnovej Československej republike (1918 - 1938):
"Vzdelávací systém (školstvo) je jedným z najúčinnejších nástrojov formovania mladej generácie v každej vyspelej spoločnosti. V školách sa utvára nielen vzdelanostná báza, nutná pre plnenie požiadaviek v hospodárstve a v spoločenskej sfére, ale taktiež sa formuje národná a ideová identita každého člena spoločnosti. Škola má určujúci podiel na tvorbe pozitívnych hodnôt, ale môže byť aj živnou pôdou xenofóbie a rasistických postojov. Nezastupiteľnú úlohu má škola vo vytváraní národného povedomia, stotožnenia sa s vlastným národom, jeho históriou, hrdinskými činmi predkov a so zmyslom existencie."
link:
https://www.upjs.sk/public/media/5596/Skolsky_system_na_Slovensku_Gabzdilova.pdf

Pre DVTR anabázu témy je ale obsahovo oveľa prínosnejšia !!!bakalárska práca!!! z právnickej fakulty Masarykovej univerzity "Vývoj školské správy na našem území" link: https://is.muni.cz/th/309945/pravf_b/Bakalarska_prace_na_tema_Vyvoj_skolske_spravy_na_nasem_uzemi.pdf

Už keď som pri odkazovaní, skúsenosť britskej učiteľky histórie kde je nepriamo naznačená kvalita kubánskeho vzdelávacieho systému cit."Stále narůstající činnost Kuby v biochemii je také něčím, nad čím mávla rukou většina mediálních vládců Západu..."
link: https://levaperspektiva.cz/clanky/kubanske-vzdelani-z-pohledu-britske-ucitelky/

Aktuálne by som zvýraznil ešte trendy, ktoré sú čiastočne prejavom vzdelávacieho systému a druhotného vzdelávania prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov, iba v krátkych bodoch aby som sa nerozpisoval:
1.) všeobecná vzdelanosť klesá - poznatky mladších generácií sú na smiech starším generáciám
2.) zameranie na špecializáciu - zakrýva skutočnosť parciálnej debility "svetových odborníkov" (t.j. odborníkom iba v jednej oblasti, inak negramota)
3.) absolventstvo prestížnejšej vysokej školy/odboru je prioritnejšie ako úroveň ovládania daného predmetu
4.) kombinácia poradcu na otázky "google a online encyklopédie" a súčasne zameranie pozornosti más na "všadeprítomný informačný šum" každodenných udalostí a nepodstatných drobností modifikoval logické pochody jednotlivcov zo stavu "preveriťčasom" či "na základe skúsenosti zmením postoj" na "prijímam-vysielam" (čítam-zdieľam) bez akéhokoľvek spracovania, uplatnenia či overovania informácie
5.) bod 4 spôsobil neschopnosť spracovať dlhšie a komplikovanejšie materiály a oslabil húževnatosťjednotlivca pri osvojovaní a prevádzaní náročnejších úloh
6.) spoločenský status úspešných, nevzdelaných a slávnych osobností modifikuje masy aby jednotlivcov s iným smerovaním vytláčali na okraj verejného záujmu
7.) byznys prostriedky finančných pánov zosilňujú degradáciu potencionálnej intelegentnej vrstvy do nevýhodnej finančnej pozície oproti vlastnej vrstve ľudí na dôležitých funkciách (všetkých)

atď. atď.

Z marketingového hľadiska je úspech reklamy zabezpečený minimom textu, jednoduchosťou textu, jednoznačnosťou ilustračného snímku či videa. Táto vizuálna stratégia s ostatnými sprievodnými javmi stojí za úspechom Facebooku, Twitteru, Instagramu...

Ex 35,31 Naplnil ho Božím duchom, dal mu múdrosť, chápavosť, zručnosť pre každú prácu,

Ex 35,35 Naplnil ich múdrosťou, aby mohli zhotovovať akékoľvek práce: remeselnícke, umelecké, výšivkárske z fialového a červeného purpuru, karmazínu a z jemného plátna, ako aj tkáčske práce. Oni budú vykonávať všetky práce a navrhovať plány.

...

Kniha Davidova 37: „Pokud je žid povolán, aby vysvětlil nějakou část rabínských knih, má dát pouze falešné vysvětlení. Kdokoli nedodrží tento příkaz, bude zabit.“



Přidat nový příspěvek