Zajímavé čtení! Rok 1917 došlo kromě revoluce v Rusku ještě k dalším významným událostem, které otočily kolem dějin:
"Rothschildem iniciovaná Balfourova deklarace z 2.11. 2017 položila základy vzniku Izraele a ovládnutí Mekky a Medíny Saudovými Wahhábisty, což vlilo arsen do organismu islámského světa.
V roce 1916 se schází podivná skupinka v kabaretu Voltaire ve švýcarském Curychu, kde jeho majitel se jménem - znějícím jako jméno jednoho starověkého boha - Hugo Ball píše první dadaistický manifest. V roce 1917 jej následuje Tristan Tzara, vlastním jménem Samuel Rosenstock, s druhým dadaistickým manifestem. Tyto publikace nenápadně položily základy rozkladným procesům, jež rozmetaly dosavadní poznatky a dosažené mety evropské výtvarné kultury na cáry. Rosenstock, Janco a Arthur Segal byla skupina židovského původu, která iniciovala vznik nejen anti-umění a anti-estetického „uměleckého“ směru nazvaného Dada, ale především anarchistické spekulativní ideologie s ním spojené, která se rychle rozšířila do Kolína, Berlína, Paříže a New Yorku a našla mnoho příznivců v řadách intelektuálů, kteří začali iniciativně šířit nový módní trend. Ta tam je slohové či národní umělecké cítění, harmonie, ušlechtilý kánon, zlatý řez, důraz na umělecké řemeslo a kultivovaný projev, estetika; pryč jsou všechny poznatky generací, pracně objevované těmi nejoduševnělejšími génii od antiky přes gotiku a renesanci až po secesi a La Belle Époque. Odmítání logiky a vyzdvihování nesmyslu a iracionality nelze rozhodně vykládat jako reakci na hrůzy první světové války, jak nám tvrdí (kunst)historici, protože právě duševní chabost a degradace hodnot je to, co válkám umožňuje vzniknout. Následky takové ideové diverze jsou předvídatelné. Když jsou liberály všechny dosavadní hodnoty dostatečně zpochybněny a relativizovány, jistě dříve či později někoho napadne, že „umělecké dílo je vlastně cokoli, co za něj prohlásíme.“ V témže roce 1917 přihlašuje Marcel Duchamp na výstavu Společnosti nezávislých umělců pisoár s nápisem „R. Mutt,“ pod názvem „Fontána,“ který je v roce 2004 vyhlášen britskými experty za nejvlivnější výtvarné dílo 20. století. Fontána byla bezesporu Overtonovým oknem a po čase mohly beztrestně následovat instalace ovcí ve formaldehydu a postele plné použitých prezervativů v Tate Modern… Džin byl vypuštěný z lahve."
Rok 1917
Lexa | 22.01.2017