Re: Re: Pe-tri, Udo

Sio | 30.03.2016

Vtipně použitá analogie z oboru IT. Měl bych za výstižnější pojem plugin. Záplata se ve většině případů používá pro odstranění bugů zjištěných už v reálném provozu. Plugin je rozšíření, přidání dalších funkcionalit. Ale o to nejde, jen si hraji.
Jde o to, že DVTŘ je jeden z mnoha pluginů, kterými by měl být současný školský systém obohacen. Navíc by musela být propracována metodika, pokud by to mělo jít už na střední nebo dokonce základní školy.
Obávám se ale, že problém je v samotné architektuře systému, v koncepci školství. Jde přece o to změnit vzdělanost z kaleidoskopické na mozaikovou. A to znamená některé předměty vyřadit, některé sloučit, některé omezit a jiné přidat nebo rozšířit.
Když si vzpomenu, kolik nepodstatných informací jsme museli na gymplu biflovat v zeměpisu, dějepisu, přírodopisu nebo literatuře, jde mi z toho hlava kolem. Vše se naučit, nechat se vyzkoušet a za dva týdny zapomenout. Přehlídka ztraceného času. A kdyby jen ztraceného času, ten způsob výuky pěstoval v duši odpor vůči učení samotnému. Vůbec nerespektoval zákonitosti procesu učení. Vycházel z toho, že vše je zapotřebí vysedět nad knihami, s bičem ve formě strachu ze špatné známky. Dialog s pedagogem se scvrkl na pedagogův monolog u tabule. Je málo činností tak málo efektivních, jako je výuka na školách podle klasického paradigmatu.

Přidat nový příspěvek