Patrně nikoho neohromím konstatováním faktu, že demokracie je poměrně úspěšný projekt zakrývání tvrdě davově-elitářské společnosti. Důvodem je skutečnost, že vláda lidu není podmíněna vysokou úrovní obecné vzdělanosti nutné k pochopení tohop, jak epolečnost funguje a jak může být řízena. Jak jistě je známo, schopnost společněnské autoregulace vyžaduje excelentní intelektuální, znalostní a mravní výbavu. Totéž méně excelentní je ovšem podmínkou i vlády lidu tak, aby nešlo o škrabošku, ale o reálnou demokracii. Tak či onak, klíčová je otázka vzdělání bez ohledu na genetické predispozice. Pokud vzdělávací systém systematicky nevede k pochopení fungování lidské společnosti v systémovém uspořádání, podporuje setrvávání v oddělení davu od elit. Nepočetné elity lze nejen snadno vybrat dle predispozic, ale také je příslušným způsobem indoktrinovat, aby lépe sloužily vyššímu zájmu. Pokud je ale výběr elit směrován k podpoře vzdělání davu na nedavové občanstvo, pak jde o konvergenční proces se silnou koherentní vazbou členů takové společnosti. Taková posádka pak má dost vlastních schopností vykonávat nezbytné systémoévě podmíněné a takto pochopené činnosti a elita je pak více v roli kormidelníka než kapitána, je-li cíl plavby obecně znám a sdílen. To je o idejích a o schopnosti jimi prodchnout duše i mozky nás, lidských jedinců schopných a ochotných nést kůži na trh.
Vzdělání, mravnost a DES
Přemek | 16.02.2016