Re: IPC

00-Maroš | 21.09.2015

Možno Ťa inšpirujem aforizmom "Matematika je vrcholom abstraktného umenia" - a ďalej si to rozmeň na drobné. Podstatou je, že všetko nás začína baviť až keď tomu rozumieme. Matematika je o vzťahoch - je to čistá esencia vzťahov, ALE! - bez vlastnej vôle!Tie vzťahy existujú objektívne, aj keď nie sú aktívne. Umenie je rovnako o vzťahoch, povedzme o vzťahoch základných tvarov - trojuholník/ihlan+štvorec/kocka+kruh/guľa. Kubisti, Picasso z toho poskladali čo chceli. Niekoho môže miasť, že čo má "blbý" výtvarník čo do činenia s matematikou a za výnimku sa považujú len da Vinci a geniálni architekti. Ide o to, že tvar je už výsledkom matematických vzťahov, výtvarník ho poníma ako hotový produkt, ktorý on sám ďalej v procese tvorby transformuje. Táto transformácia je podstatou tvorenia vôbec, ktoré je zároveň výsostne privátne v zmysle pohľadu na vec. Môže tak vzniknúť napríklad tvar podobný koziemu rohu - ohnutý trojuholník, ktorý okamžite vyvoláva u prijímateľa mentálny pohyb - lebo tak čo je to? - ešte
trojuholník, alebo sú to dve šikmé časti oblúka, teda kvázy kruhu, vo vzťahoch kamuflujúcich trojuholník? Umenie ako dispozícia je vzdy spojená s pohybom. Nie je podstatné, ak pre okolie nevznikajú konkrétne zmyslami zachytiteľné produkty - stačí, ak tvorivá myseľ sníva /v zmysle aktívnych predstáv o diele/. Táto idea je ďalším rozmerom našej existencie a mnohí sme ju schopní teda aj zachytiť na nevedomej /podvedomej/ úrovni - a prípadne ju prijať za pôvodne "svoju" - príklad mentálnej rezonancie, keď rovnaké vynálezy vznikli "nezávisle" na sebe v rôznych kútoch sveta v približne rovnakom čase. V pozadí bol impulz - inšpirácia, výzva vyriešiť nejaký problém, a pod.
Stále je podstatný ten pohyb, ktorý takto cielene vytvárané vzťahy dokážu vyvolávať. Nové vedomosti - nové vzťahy. Aj tu a teraz. Teda aj konkrétny obraz, socha, design, hoci sa sám nehýbe, môžeme považovať za umenie, ak nás dokáže osloviť a vyvolať mentálny a emocionálny pohyb - aj cielený odpor a hnus, ak je toto zámerom. Pozri Picassovu Guernicu - toto dielo si /ani ako reprodukciu v zmysle ceny/ v spálni nezavesíš, ale pri vystavení na verejnosti sa s ním určite porozprávaš. Umenie je podľa mňa príkladom ŽIVEJ VODY v procese tvorenia, preto je voda symbolom tvorivosti - viď geologické obdobia Zeme. Matematika je podľa mňa príkladom MŔTVEJ VODY - POTENCIÁLU tvorenia. Ak vieš, čo urobiť s vodou v priehrade - môžeš spustiť proces. Ak ovládaš matematiku - môžeš spustiť proces. Ak ovládaš vzťahy - môžeš spustiť proces. Ak neovládaš tento potenciál - nespúšťaj procesy.
Pandorinu skrinku neotváraj nikdy - má vlastný život, ktorý je nad tvoje sily. To, že sa občas niečo vážne poserie, však ešte neznamená, že je to nenapraviteľné - a na rozbitých vajíčkach nezáleží. Ak chceš spoznať ako funguje systém, tak na vytvorenie
pavučiny je potrebný - VÁNOK. Ten odveje a lepkavou kvapôčkou ukotví základné vlakno. Všetko ostatné je potom pre pavúka brnkačka. Hľadaj základné vlákna...

Přidat nový příspěvek